Bijzonder klimaatvriendelijke skigebieden in Europa

26-03-2023 - SnowTrex

De fascinatie voor de witte bergwereld met zijn unieke landschap is ongebroken, evenals het enthousiasme voor skiën en bewegen in de vrije natuur. Veel skiërs maken zich nu echter steeds meer zorgen om het milieu en het klimaat niet te schaden. Daarom zijn er nu veel skigebieden die klimaatvriendelijke maatregelen hebben genomen om de kostbare hulpbronnen die hun broodwinning vormen te beschermen. SnowTrex laat zien welke dat precies zijn en wat daar gebeurt op het gebied van duurzaamheid met een selectie uit 10 bestemmingen.

In Chamonix, aan de voet van de Mont Blanc, kunnen skiërs een fascinerende winterwereld beleven die het skigebied ook in tijden van klimaatverandering wil beschermen.


Een overzicht van bijzonder klimaatvriendelijke skigebieden in Europa

SkigebiedLandPistenkilometers
Flims Laax FaleraZwitserland188
Engelberg-TitlisZwitserland82
ZermattZwitserland200
Silvretta ArenaOostenrijk239
Zell am See/KaprunOostenrijk138
Stubaier GletscherOostenrijk65
La PlagneFrankrijk225
ChamonixFrankrijk172
Val di Fassa-CarezzaItalië110
Val di Fiemme-ObereggenaItalië111

Skigebied Flims-Laax-Falera (Zwitserland)

Het skigebied van Flims-Laax-Falera heeft een “6-puntenplan” opgesteld om het te helpen de eerste zelfvoorzienende alpine bestemming ter wereld te worden. En dat betekent niet alleen dat het hele energieverbruik van 280 gigawattuur (GWh) uit regionale bronnen moet komen, maar ook dat deze energie 100% hernieuwbaar is. In detail ziet het 6-puntenplan er als volgt uit:

  1. Maximale energie-efficiëntie: renovatie van het gebouwenbestand en uitbreiding van e-mobiliteit en meer aandacht voor lopen en fietsen
  2. Decarbonisatie van het gebouwenbestand: Vervanging van olieverwarmingssystemen en gebruik van klimaatvriendelijke bouwmaterialen
  3. Zonne-architectuur: installatie van fotovoltaïsche panelen op daken en gevels en de oprichting van Plus Energie Gebouwen (PEB)
  4. Elektrificatie van mobiliteit: gebruik van batterij- en waterstofvoertuigen en uitbreiding van de oplaadinfrastructuur
  5. Grootschalige elektriciteitscentrales: de volledige energiebehoefte betrekken uit fotovoltaïsche en waterkrachtcentrales en windmolenparken
  6. Energieopslag: gebruik van opslagmeren, waterstof en batterijen
De volledige energiebehoefte in het skigebied van Laax moet worden gedekt door regionaal geproduceerde en hernieuwbare energie.

Flims-Laax-Falera is een skigebied in het Zwitserse kanton Graubünden en bestaat uit de dorpen Flims, Laax en Falera. Het skigebied heeft in totaal 188 kilometer aan pistes, verdeeld in 88 kilometer blauwe pistes, 81 kilometer rode pistes en 18 kilometer zwarte pistes. Het hoogste punt van het skigebied ligt op 3.081 m.

In Laax probeert men het leven op de piste zoveel mogelijk in harmonie te brengen met dat van de flora en fauna. De successen die het zogenaamde “Greenstyle”-concept tot nu toe heeft geboekt, worden in de volgende video geschetst:

Greenstyle Update #2

Engelberg Ski Resort (Zwitserland)

Boven het charmante kloosterstadje in het kanton Obwalden in centraal Zwitserland ligt het skigebied Engelberg-Titlis, een van de meest sneeuwzekere wintersportgebieden van het land. De bestemming Engelberg, met 82 kilometer aan pistes en bijna 30 liften en gondels op 1.000 tot 3.020 meter hoogte, is ook bijzonder aantrekkelijk door de prachtige ligging in de schaduw van een gletsjer. En om ervoor te zorgen dat deze unieke natuur dat ook in de toekomst kan blijven bieden, speelt het thema duurzaamheid en klimaatbescherming tegenwoordig een grote rol in de gemeente.

Engelberg heeft sinds 2011 de titel “energiestad”. Daarvoor moest de stad in 6 gebieden in totaal 79 klimaatbeschermingsmaatregelen uitvoeren. Onder andere wordt sinds 2019 60% van de huishoudens voorzien van ecologische stadsverwarming door de verwarmingscentrale Engelberg. De omschakeling van de gehele elektriciteitsvoorziening naar 100 % hernieuwbare energie vindt plaats in 2022. Met behulp van deze maatregelen willen de verantwoordelijken de energievraag voor warm water en ruimteverwarming tegen 2030 met 25 % verminderen ten opzichte van 2010. In feite worden alle gondels en liften in Engelberg gevoed met elektriciteit die voor 100% uit waterkracht wordt opgewekt.

Om ervoor te zorgen dat het skiën op de bergen boven Engelberg nog lang kan doorgaan, doen de gemeente en de bergbanen veel om het klimaat te beschermen.

In het dorp zelf is tweederde van de straten 30 km/u zone. Er rijdt elk uur een trein als rechtstreekse verbinding van en naar Luzern en er zijn gratis bussen die natuurlijk ook wintersporters naar de dalstations brengen. Recycling is ook een belangrijk punt in het dorp. Als onderdeel van een duurzaam afvalbeheersysteem wordt het keukenafval van bijna alle restaurants door een e-truck CO₂-neutraal opgehaald voordat het wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. En ook in andere opzichten is een groot deel van de catering in Engelberg uitsluitend gebaseerd op lokaal voedsel, terwijl lokale bedrijven hun gebouwen bouwen volgens innovatieve en energiebesparende concepten of ze dienovereenkomstig renoveren voor een duurzame exploitatie.

Skigebied Zermatt (Zwitserland)

Aan de voet van de wereldberoemde Matterhorn ligt het skigebied van Zermatt. Op 200 kilometer aan pistes kunnen skiërs en snowboarders naar hartelust hun bochten in de sneeuw toveren. 32 liften brengen wintersporters tot 3.883 m op de Kleine Matterhorn. Vanaf deze recordhoogte zijn de omliggende 4.000 meter hoge bergen en vele andere Alpenhoogtepunten te bewonderen. En juist deze unieke natuur willen de inwoners van Zermatt voor toekomstige generaties behouden. Er is dan ook veel betrokkenheid in het dorp als het gaat om de onderwerpen klimaat en duurzaamheid.

De gemeente is sinds 1961 een van de meest autovrije plaatsen in de Alpen. De enige voertuigen op de wegen zijn tegenwoordig de in Zermatt zelf ontwikkelde elektrische auto’s. Dan zijn er nog fietsen, paardenkoetsen en elektrische bussen die skiërs direct afzetten bij de dalstations van de gondels op weg naar het skigebied. Traditioneel kan de gemeente ook schitteren met haar treinverbindingen. De Gornergratbahn, de Glacier Express en de Matterhorn Gotthard Bahn stoppen allemaal direct in het dorp.

Geen bezoek aan Zermatt is compleet zonder minstens één afdaling in de schaduw van de Matterhorn.

De Zermatt Bergbahnen AG ging als exploitant van het skigebied al in 2002 bijzonder milieubewust te werk met het totaalconcept “Duurzaam Skigebied Zermatt”. Naast de zogenaamde milieubewaking door natuurwetenschappers, een programma voor natuur- en bosbescherming en het voortdurend wegwerken van milieuschade door bijvoorbeeld oude liftsystemen, gaat het milieubeheer op en naast de piste nu nog verder.

Zermatt vertrouwt op de kracht van het water

Terwijl de 29 snowcats van het skigebied nu uitsluitend rijden op zwavelvrije “eco speed” diesel, die de uitstoot van koolmonoxide met meer dan 10% vermindert, zijn er sinds 2009 meer dan 690 zonnepanelen geïnstalleerd op verschillende nieuwe gebouwen in het skigebied. Samen produceren ze 212.000 kilowattuur (kWh) elektriciteit per jaar, waardoor in deze periode telkens bijna 30 ton CO₂ wordt bespaard.

En trouwens, Zermatt kan zich niet alleen volledig voorzien van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. De stad kan zelfs de rest van het land gedeeltelijk bevoorraden. Op het gebied van elektriciteitsopwekking is het pronkstuk van de stad sinds 1965 de 285 m hoge stuwmuur van Lac des Dix. Het hoogste bouwwerk van Zwitserland maakt immers deel uit van de krachtigste waterkrachtcentrale van de Zwitserse Confederatie, de Grande Dixence. Per jaar kan hier een ongelooflijke 2 miljard kWh elektriciteit worden opgewekt. Dit komt overeen met ongeveer 20% van de opgeslagen energie in Zwitserland of het elektriciteitsverbruik van 500.000 huishoudens!

Skigebied Silvretta Arena (Oostenrijk)

Ischgl is niet alleen de après-ski hoofdstad van Tirol, maar wordt met het skigebied Silvretta Arena nu ook beschouwd als het grootste klimaatneutrale skigebied van de Alpen. Om deze titel te mogen dragen, werd eerst de totale broeikasgasuitstoot van het skigebied bepaald om uit te zoeken welke maatregelen nodig zijn om het eigenlijke doel te bereiken. Maar omdat emissies uiteindelijk onvermijdelijk zijn, investeert Silvrettabahn AG als exploitant van het skigebied in een internationaal klimaatbeschermingsproject voor herbebossing in Peru en in boomaanplantingen in de beschermende bossen van het Oostenrijkse Bundeswald in het Paznaun-dal en rond Ischgl om de CO₂-uitstoot te compenseren.

De Silvretta Arena in Ischgl is nu officieel het grootste klimaatneutrale skigebied in de Alpen.

De wintersporters in het grensoverschrijdende skigebied op een hoogte van maximaal 2.872 m merken echter nauwelijks iets van deze maatregelen. Ook dat betekent dat niets onbeperkt plezier op de pistes in de Silvretta Arena, die met 41 liften bereikbaar is en skiërs en snowboarders 239 kilometer aan blauwe, rode en zwarte pistes biedt, in de weg staat.

Nieuwe sneeuwkanonnen in Ischgl verbruiken 20% minder brandstof

De Silvretta Arena ziet, net als zoveel andere skigebieden, het meeste potentieel voor CO₂-besparing in de energiesector. Hier op de berg in Ischgl besparen zonnetechnologie en warmteterugwinning nu ongeveer 80.000 liter stookolie per jaar en voorkomen tegelijkertijd de uitstoot van 244 ton koolmonoxide. De verantwoordelijken hebben verdere innovatieve stappen ondernomen bij de verwarming van het bergrestaurant “Ischgl Slope Food” en het dalstation van de Gampenbahn E4. Beide gebouwen worden gevoed door geothermische energie en werken dus volledig zonder fossiele brandstoffen. Ook de Silvretta Therme werkt volgens een soortgelijk concept. Het grootste deel van het gebouwencomplex wordt verwarmd via geothermische sondes, waardoor uiteindelijk bijna 1300 ton CO₂ per jaar wordt bespaard.

Ook op de wegen en pistes in het Paznaun-dal wordt klimaatvriendelijk gedacht. Zo werd het skibusnetwerk in Ischgl onlangs massaal uitgebreid. De pendelbussen brengen wintersporters samen naar de dalstations, wat op zijn beurt het autoverkeer vermindert. Op de berg helpt geavanceerde satelliettechnologie ook om ervoor te zorgen dat de sneeuwkanonnen zo weinig mogelijk sneeuw hoeven te produceren. Door via GPS de sneeuwhoogte te meten, kunnen de chauffeurs van de sneeuwfrezen ook op een scherm in de cockpit zien waar het sneeuwdek het dunst is en dus opnieuw bewerkt moet worden. En over sneeuwfrezen gesproken. In de komende jaren zal de huidige generatie voertuigen geleidelijk worden vervangen door hybride modellen die tot 20% minder brandstof nodig hebben.

Skigebied Zell am See-Kaprun (Oostenrijk)

Vooral met het oog op de gevolgen van de klimaatverandering voor de iconische gletsjer op de Kitzsteinhorn hebben de verantwoordelijken van het skigebied Zell am See-Kaprun duurzaamheid al lang hoog in het vaandel staan. De basis is een kwaliteits-, milieu- en energiemanagementsysteem dat al vele jaren bestaat. Een aanpak die al meerdere malen is onderscheiden met prestigieuze milieucertificaten. Zo is Zell am See-Kaprun officieel een klimaat- en energiemodelregio geworden.

Een van de centrale elementen hierbij is de stroomvoorziening van de gondels en liften met 100% hernieuwbare energie. In dit geval halen de bergbanen de elektriciteit die nodig is voor de werking van de installaties zoals de ultramoderne “Gletscherjets” 3 en 4 volledig uit lokale waterkrachtcentrales. De belangrijkste energiebron zijn hier de grote reservoirs van de waterkrachtcentrales in Kaprun. Voor bezoekers die geïnteresseerd zijn in hoe het hele proces van elektriciteitsopwekking daar precies werkt, is een bezoek aan het informatiecentrum van de Kaprun Valley Association een must. Hier kunnen ze ook direct een kijkje nemen in de machinehal en daarmee in het hart van de centrale.

Bij de exploitatie van de liften en het onderhoud van de pistes boven Zell am See en Kaprun maakt het skigebied al jaren gebruik van onder andere milieuvriendelijke technologie.

In de twee skigebieden Kitzsteinhorn/Maiskogel (Kaprun) en Schmittenhöhe (Zell am See) hebben skiërs en snowboarders van alle niveaus 138 kilometer aan pistes tot hun beschikking, waaronder 59 blauwe, 51 rode en 28 zwarte, op een hoogte tot 3.029 meter. De lokale bergen van de twee skigebieden en de gletsjer zijn bereikbaar met 50 liften en gondels.

Zell am See scoort met directe treinverbindingen

Ook bij het onderhoud van de pistes en de rest van de dagelijkse werkzaamheden ligt de nadruk op klimaatvriendelijke maatregelen. Zo worden de gebouwen in het skigebied geleidelijk uitgerust met zonnesystemen, terwijl de meeste sneeuwfrezen nu hybride aandrijvingen hebben. Daarnaast zetten de kabelbanen in Zell am See-Kaprun in op transparantie door regelmatig te informeren over de status van hun eigen milieuactiviteiten. In het kader van de campagne “Respecteer je grenzen” van de Salzburgse deelstaatregering worden wintersporters ook openlijk bewust gemaakt van het probleem van het dierenwelzijn in het skigebied en de flora en fauna op de berg.

En om de CO₂-uitstoot van gasten die met de auto reizen te verminderen en toch een aantrekkelijk mobiliteitsaanbod achter de hand te hebben, hebben de twee skioorden ook een strategie. Enerzijds rijden er gratis skibussen tussen Kaprun en Zell am See. Daarnaast kunnen wintersporters op weg naar de Kitzsteinhorn het al zonder eigen auto stellen. Ten slotte is de aansluiting van Zell am See op het spoorwegnet van de Oostenrijkse Bundesbahnen (ÖBB) zo goed dat je heel gemakkelijk met de trein naar het skigebied kunt komen. Naast directe verbindingen vanuit bijna alle steden in de Alpenrepubliek, stoppen er ook regelmatig treinen uit Duitsland en Zwitserland op de sporen van het station in het centrum van Zell am See.

Skigebied Stubaier gletsjer (Oostenrijk)

Net als bij de Kitzsteinhorn is de levensbasis van het skigebied Stubaier Gletsjer eeuwig ijs. En dat moet beschermd worden tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Om wintersporters de komende jaren op 25 kilometer blauwe, 15 kilometer rode en 25 kilometer zwarte pistes op een hoogte van maximaal 3.212 m een unieke piste-ervaring te kunnen bieden, hebben de verantwoordelijken in het Stubaital daarom uitgebreide klimaatbeschermingsmaatregelen genomen. Daartoe behoren de modernisering en het onderhoud van de 26 liften.

De in 2016 geopende 3S Eisgratbahn speelt hier een voortrekkersrol. Dankzij zijn speciale constructie heeft hij minder energie nodig. En op weg naar het dal wekken de gondels zelfs elektriciteit op die rechtstreeks aan het net wordt geleverd. Al met al is 100% van de energie die in het gletsjerskigebied nodig is voor het maken van sneeuw en waterpompen, maar ook voor liften, verwarming van gebouwen en verlichting, afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen.

De sneeuwparken, zoals de legendarische Stubai Zoo, behoren tot de hoogtepunten van het Tiroolse gletsjerskigebied.

Op het gebied van mobiliteit heeft het Stubaital, net als veel andere skigebieden, geïnvesteerd in een gratis skibusnetwerk. Daarnaast zijn er 4 elektrische oplaadpunten beschikbaar op de parkeerplaats van de Stubaier Gletscherbahn. Ook de medewerkers van de bergliften kunnen het zonder eigen auto’s stellen. In plaats daarvan worden tot 285 mensen per dag opgehaald door 31 werknemersshuttles, die ook stoppen bij de werknemerswoningen in de omgeving. Deze accommodaties zijn gebouwd zodat de weg naar het werk voor het hele personeel niet meer zo ver is.

Hellingen op de Stubaier gletsjer worden vergroend en gerenaturaliseerd

Hetzelfde principe, dat van kortere transportroutes, wordt ook toegepast op het eten. Zo betrekt de gastronomie rond de Stubaier gletsjer alleen lokale producten en recyclet bovendien al het afval dat bij 29 openbare afvalscheidingsstations kan worden ingeleverd, net als in de rest van het dal. Voor de sneeuwproductie in de winter vertrouwt de Stubaier gletsjer ook op verschillende opslagvijvers. Dit betekent dat voor de kunstsneeuw geen grondwater hoeft te worden gebruikt. Om de buizen te vullen zonder veel te pompen, maar met de inherente druk van het water, werden de opslagvijvers aangelegd op zorgvuldig gekozen plaatsen op de berg. Een ander voordeel van deze planning is dat relatief weinig waterreservoirs een zo groot mogelijk stroomgebied kunnen bedienen. Dit beschermt ook de natuur, die in de zomer op en naast de pistes wordt verzorgd door een speciaal renaturatie- en vergroeningsprogramma.

La Plagne Skigebied (Frankrijk)

Met 225 kilometer aan pistes, die bereikbaar zijn met 98 liften en tot een hoogte van 3.250 m leiden, is het skigebied van La Plagne een van de grootste afzonderlijke skigebieden van Frankrijk. Als onderdeel van het skigebied Paradiski en dankzij de verbinding met Les Arcs kunnen skiërs en snowboarders zich hier zelfs in de winter uitleven – als ze dat willen – op in totaal 425 kilometer piste. En om het skiën zo klimaatvriendelijk mogelijk te maken, vertrouwt het Département Savoie natuurlijk op duurzame energieproductie. De spil hiervan is een biomassacentrale in het dorp zelf. Deze is sinds 2009 in bedrijf en levert tegenwoordig 90% van de energie die nodig is voor het hele skigebied. En dat omvat meer dan 50 gebouwen, waaronder hotels, restaurants, kantoren en flats.

Op de bijna eindeloze pistes in het skigebied van La Plagne kunnen ook milieubewuste wintersporters hun hart ophalen.

Als het om mobiliteit gaat, vertrouwen de verantwoordelijken voor de bergliften op elektrische aandrijving. Zo bestaat hun eigen wagenpark nu volledig uit elektrische auto’s, en worden wintersporters ook aangemoedigd om het zonder hun auto te doen als ze naar het skioord reizen. Alleen al in Moûtiers, Aime en Bourg-Saint-Maurice zijn er drie treinstations van waaruit regelmatig pendelbussen naar La Plagne rijden. En gasten kunnen ook in het dorp zelf gebruik maken van de gratis pendeldienst om van A naar B te komen.

Om het milieu verder te beschermen, voegt La Plagne ook geen chemicaliën toe aan het water voor de productie van kunstsneeuw. Dit komt uiteindelijk uit reservoirs die op natuurlijke wijze worden gevuld door de smeltende sneeuw in de lente en door de regen in de herfst. In het kader van het onderhoud van de pistes worden de chauffeurs van de sneeuwfrezen getraind in ecologisch efficiënte rijtechnieken. Daartoe worden de zware rupsvoertuigen, die sonarapparatuur aan boord hebben om de sneeuwhoogte te meten, alleen bediend met ecologisch afbreekbare machineolie. En aan het eind van hun “leven” worden ze zodanig gedemonteerd dat een groot deel van de oude sneeuwruimers als reserveonderdelen voor nieuwe modellen dient.

Oude liften verdwijnen in La Plagne, omwille van het milieu

Met de bouw van nieuwe liften tasten de planners in de Franse Alpen steeds het leefgebied van dieren en planten aan. Maar juist dat wil de Société d’Aménagement de La Plagne (SAP), de exploitant van de kabelbanen, beschermen. Een van de maatregelen is al zichtbaar in het pistenplan. Daar worden sommige pistes aangewezen als “natuur” omdat ze niet door sneeuwkatten worden bewerkt en dus onaangeroerd blijven. In het kader van de ontmanteling van oude liften wordt meer ruimte gegeven aan de natuur. In totaal zijn de afgelopen 10 jaar in La Plagne meer dan 180 oude liftmasten verwijderd.

Sinds 2014 heeft het skigebied een eigen milieustation waar deskundigen de plaatselijke flora en fauna bestuderen. Hun bevindingen helpen uiteindelijk om milieuvriendelijke maatregelen in de praktijk te brengen. Praktische voorbeelden zijn hier het besluit om de tijdschema’s voor bouwprojecten zo aan te passen dat de flora zoveel mogelijk wordt ontzien. Of het markeren van de kabels van de liften zodat ze beter zichtbaar zijn als obstakels voor vogels.

Chamonix Ski Resort (Frankrijk)

In de schaduw van de machtige Mont Blanc (4.809 m) weet men hoe belangrijk en dus beschermenswaardig de unieke bergwereld is. Geen wonder dus dat ook het skigebied van Chamonix zich tegenwoordig sterk richt op milieubescherming. Om het klimaat beter te beschermen wordt op de hoogste berg van Europa al jaren gericht geïnvesteerd. Op het gebied van mobiliteit, onderhoud van de habitat, energie, afvalverwerking en recyclingbeheer. En Chamonix werd in 2013 al bekroond voor deze inzet. Als een van de eerste skibestemmingen ooit mocht het resort het prestigieuze ecolabel “Flacon Vert” (Groene Sneeuwvlok) dragen.

Op weg naar het skigebied, dat 172 kilometer aan pistes, 60 liften en een hoogte tot 3.275 m biedt, leren wintersporters tegenwoordig ook relatief snel de term “zachte mobiliteit” kennen. Het concept in Chamonix is om volledig te vertrouwen op zowel e-shuttles als bussen op waterstof en gas, de uitbreiding van spoorlijnen, fietspaden en voetgangerszones. Sinds 2005 wordt ook een project gepromoot dat het gratis vervoer van 3,2 miljoen bezoekers per jaar per bus en trein naar de vallei mogelijk maakt.

De burgers van Chamonix zetten zich in voor hernieuwbare energieën

Sinds 2019 halen het wintersportoord en het skigebied een groot deel van zijn energie uit de waterkrachtcentrale van Taconnaz. De centrale levert 12,5 miljoen kilowattuur (kWh) elektriciteit per jaar. Eind 2022 is ook de centrale Bourgeat van start gegaan, die Chamonix nog eens 3 miljoen kWh elektriciteit per jaar levert. Daarnaast werken de burgers op eigen initiatief aan uitbreiding van zonne-energie in de stad. Hun prestaties: Inmiddels hebben ze de installatie van fotovoltaïsche systemen op de daken van 11 strategisch gelegen gebouwen gefinancierd.

De rotsachtige top van de Aiuguille du Midi hoog boven Chamonix is op 3.777 m bereikbaar met de op één na hoogste kabelbaan van Europa.

Op het gebied van milieubescherming hebben de berggidsen van Chamonix 2021 ook een stichting opgericht voor de bescherming van het milieu en de natuur in het hooggebergte (FOEHN). De organisatie wordt gefinancierd door donaties van bedrijven en particulieren uit de regio. En het geld wordt gebruikt om initiatieven te steunen die zorgen voor de bescherming van de natuur in de hoogten van het Mont Blanc-massief. In 2014 richtte de plaatselijke kabelbaanexploitant, de Compagnie du Mont Blanc, een eigen observatorium voor biodiversiteit en landschap op. Dankzij de inzet van haar eigen deskundigen is in de buurt van Le Prarion een groep inheemse korhoenders ontdekt. Om de dieren te beschermen is hier een grootschalige rustzone ingericht. In de winter is skiën in diepe sneeuw in dit gebied verboden. Deze maatregel heeft de laatste jaren blijkbaar geleid tot een merkbare toename van het aantal wilde vogels in de regio.

Skigebied Val di Fassa-Carezza (Italië)

Gelegen midden in het UNESCO werelderfgoed van de Dolomieten, speelt duurzaamheid een uiterst belangrijke rol in het skigebied Val di Fassa-Carezza. Zo kunnen wintersporters hier de piste op in een klimaatskigebied. Ook daarom won het skigebied van Carezza de Climate Investment Award. Bovendien maakt het deel uit van het Klimaatneutraliteitsverbond 2025 en kan het ook verschillende milieucertificaten laten zien. Daaronder is het GSTC duurzaamheidscertificaat, dat wordt beschouwd als de hoogste certificering in zijn soort in het toerisme wereldwijd.

Dat skiërs en snowboarders op een totaal van 110 kilometer aan pistes op een hoogte tussen 1.448 en 2.625 meter even zorgeloos kunnen wintersporten als op slechts enkele plaatsen in de Alpen, is vooral te danken aan de familie Eisath. Vader Georg, die al meer dan 40 jaar geldt als een van de meest gevraagde sneeuwkanon-experts ter wereld, en zijn zoon, voormalig World Cup-skiprofessional Florian, runnen samen het wel en wee van de plaatselijke berglift.

Skiërs en snowboarders die besluiten een ommetje te maken naar de Val di Fassa zijn enthousiast over de ervaringen op de pistes en het adembenemende berglandschap.

Als onderdeel van het project “Alpine Climate Resorts”, waartoe ook Arosa-Lenzerheide in Zwitserland behoort, willen de Eisaths normen blijven stellen, vooral op het gebied van pistepreparatie. De sneeuwkanontechnologie is bijvoorbeeld uitgerust met een intelligent besturingssysteem waarmee het hele skigebied in 80 uur kan worden bestreken. En dat precies wanneer de temperaturen aan het begin van de winter dalen tot -10 à -15 graden. Zo ontstaat een sneeuwdek dat tot in het voorjaar blijft liggen en dus minder water en elektriciteit nodig heeft om te onderhouden. Met behulp van sneeuwhoogtemeting en GPS-tracking hoeven de zes sneeuwruimers van Carezza ook elke avond een uur minder te worden ingezet. Dit vermindert het brandstofverbruik met in totaal 25 %.

Hoe het concept van milieuvriendelijk skitoerisme in Carezza werkt, wordt uitgelegd door Florian Eisath, hoofd van het skigebied, in de volgende video:

Ecotourism in South Tyrol - Carezza Dolomites - Italy

Carezza komt weer tot leven door milieubescherming

Het grootste deel van het water dat wordt gebruikt voor de productie van sneeuw in het skigebied komt uit het eigen opslagreservoir. De faciliteit wordt nu beschouwd als een van de grootste in zijn soort in Zuid-Tirol en zorgt voor extra onafhankelijkheid. Zowel van de natuur als van externe waterbronnen. En om nog meer energie te besparen kunnen de liften in Carezza bewust helemaal worden uitgeschakeld op momenten dat er weinig bezoekers zijn.

Een ander niet onbelangrijk onderdeel van het totale concept is de vermindering van milieuvervuiling door uitlaatgassen. In plaats van hun eigen auto te gebruiken, kunnen gasten en inwoners gebruik maken van de plaatselijke bussen. Deze service is ook beschikbaar als er evenementen in het skigebied zijn. En die worden allemaal georganiseerd als zogenaamde “groene evenementen”. Dit betekent dat er bij de evenementen voor wordt gezorgd dat er zo weinig mogelijk afval wordt geproduceerd en dat het aan het eind zoveel mogelijk wordt gescheiden. Ook flyers met informatie zijn hier niet te vinden, want er mag geen papier worden verspild en daarom is alles overgeschakeld op digitale communicatie. Dit zijn allemaal maatregelen die het mogelijk maakten de winteractiviteiten in Carezza in 2008 te hervatten. Een zeer positief neveneffect: door hier nieuwe banen te scheppen kon ook de uittocht van met name de jonge bevolking in het dorp worden gestopt.

Skigebied Val di Fiemme-Obereggen (Italië)

“Obereggen houdt – ja, leeft – van zijn natuur.” Dat is het motto van de verantwoordelijken voor het skigebied Val di Fiemme-Obereggen. En milieubescherming staat dienovereenkomstig hoog op de agenda in Val d’Ega. Wintersporters moeten immers ook in de toekomst op een hoogte tot 2.388 m ontspannen van de pistes kunnen carven. En met 37 km blauwe, 57 km rode en 17 km zwarte pistes, die met 50 liften toegankelijk worden gemaakt, is er voor alle skiërs en snowboarders een geschikt terrein.

Dankzij uitgebreide klimaatbeschermingsmaatregelen, zowel in het dorp als in het skigebied, kreeg Obereggen al in 2004 het milieucertificaat “ISO 14001”. Ondersteund door een milieubeheersysteem is het verkeer in de afgelopen 20 jaar stap voor stap omgezet in “zachte mobiliteit”. Dit betekent: minder autoverkeer, maar meer openbaar vervoer. En dat maakt het voor bezoekers mogelijk om met de “Eggental Mobil Card” gebruik te maken van de wandel- en skibussen en zo gratis te reizen tussen de dalstations en alle gemeenten in het dal.

Dit filmpje laat zien hoe mooi het skiën op de pistes in Obereggen in de schaduw van de Dolomietentoppen kan zijn:

Skifahren in Obereggen in Südtirol/Eggental

Ook in het dorp hoeft niemand te bevriezen. Want sinds 2007 zorgt een stadsverwarmingssysteem ervoor dat Obereggen volledig kan vertrouwen op regionale biomassa als energiebron. Dankzij het duurzame verwarmingssysteem wordt jaarlijks 500.000 liter stookolie bespaard en natuurlijk het transport van de brandstof in tankwagens. Bovendien is de installatie, waarin houtsnippers worden verbrand, uitgerust met een ultramodern rookgasreinigingssysteem. Hierdoor wordt de uitstoot tot een minimum beperkt.

Obereggen haalt zijn energie uit aarde en water

Naast “groene” warmte wordt het skigebied in de Dolomieten ook voorzien van “groene” elektriciteit. En in dit geval wordt die opgewekt met waterkracht. In de grootste waterkrachtcentrale van Zuid-Tirol in Kardaun bij Bolzano. Dankzij de krachtige turbines van de centrale kunnen alle dal- en bergstations in Obereggen volledig vertrouwen op elektriciteit uit hernieuwbare energie. Hetzelfde geldt voor de liften en de ski- en berghutten. Een iets minder “prominent” maar zeer effectief onderdeel van de energiemix in het dorp is geothermische energie. Met geothermische energie, die wordt gewonnen uit boorgaten die in diepe rotswanden of in diep water zijn geboord, kan het interieur van bijvoorbeeld de berghut Oberholz in het skigebied momenteel niet alleen in de winter worden verwarmd, maar ook in de zomer worden gekoeld zonder uitstoot.

Zin in een klimaatvriendelijke skivakantie? Ga dan naar Laax, Ischgl, Engelberg, La Plagne, Obereggen of Chamonix.

FAQ over klimaatvriendelijke skigebieden

Welke klimaatvriendelijke skigebieden zijn er?

In Europa en met name in de Alpen zijn er veel skigebieden die maatregelen ontwikkelen en uitvoeren om klimaatvriendelijker te worden. Voorbeelden hiervan zijn de skigebieden Flims-Laax-Falera, Engelberg, Zermatt, de Silvretta Arena, Zell am See-Kaprun, de Stubaier Gletscher, La Plagne, Chamonix, Carezza en Obereggen.

Welke maatregelen nemen skigebieden om klimaatvriendelijker te worden?

Skigebieden in de Alpen ontwikkelen en implementeren allerlei klimaatvriendelijke maatregelen en concepten. Velen kiezen bijvoorbeeld voor een energievoorziening voor de liften die uitsluitend uit hernieuwbare energie bestaat. Andere meten hun uitstoot van broeikasgassen en compenseren deze door middel van milieuvriendelijke projecten of de aankoop van klimaatbeschermingscertificaten.

Waarom worden skigebieden klimaatvriendelijker?

Veel skigebieden willen de natuur en haar bronnen, en dus ook hun eigen levensonderhoud, steeds meer beschermen. Enerzijds omdat ze actief merken hoe de klimaatverandering hen beïnvloedt. Anderzijds besteden ook de reizigers en dus de gasten van de skigebieden steeds meer aandacht aan milieuvriendelijke aspecten van skivakanties.

Wat is er bijzonder klimaatschadelijk aan een vakantie in een skioord?

De meeste CO₂-uitstoot vindt eigenlijk plaats op weg naar het skigebied. Alleen al de auto’s van wintersporters veroorzaken bijna 80% van de broeikasgassen die schadelijk zijn voor het klimaat. Daarom zetten skigebieden al jaren in op milieuvriendelijke vervoersmiddelen, door gratis skibussen aan te bieden, de infrastructuur voor e-mobiliteit uit te breiden en te wijzen op rechtstreekse verbindingen per trein.

Is er ook klimaatvriendelijke accommodatie?

Ja. SnowTrex heeft een hele themawereld gecreëerd over klimaatvriendelijke accommodatie.

12 buitengewone feiten over sneeuw

Het is wit, bestaat uit kristallen, smaakt naar niets en het is koud – dit zijn ...

5 goede redenen om te skiën in Hawaï

Hawaï is zeker een paradijs voor surfers. Het vakantieparadijs staat bekend om ...

$stickyFooter