Funiculars zijn een van de meest fascinerende vervoersmiddelen in de bergen. Voor sneeuwliefhebbers, bergfans en wintersporters die geïnteresseerd zijn in techniek zijn de installaties een echt hoogtepunt, een fascinerend samenspel van techniek, comfort en nabijheid tot de natuur. SnowTrex legt nu uit en laat zien wat funiculaires zo bijzonder maakt in skigebieden, hoe ze verschillen van gondels of stoeltjesliften en waar bezoekers enkele van de bekendste routes van dit type in de Alpen kunnen vinden.
De geschiedenis van de kabelbaan
In de bergen hebben kabelspoorwegen ook een lange traditie. De eerste installaties van hun soort werden al in de 15e eeuw ontwikkeld en dienden al halverwege de 19e eeuw op veel plaatsen in Europa en overzee als een efficiënt middel om goederen naar de toppen te vervoeren. Daarom werden ze uiteindelijk interessant voor personenvervoer in het Alpengebied en dus ook voor het toerisme.
Hoe kabelspoorwegen werken
Structuur en mechanisme
Funiculars worden meestal bediend met twee rijtuigen die met elkaar verbonden zijn door een staalkabel. Terwijl de ene wagon bergopwaarts rijdt, rijdt de andere bergafwaarts, waardoor de installatie een energiebesparend en efficiënt systeem is. De aandrijving bevindt zich meestal in het bovenste station, waar de kabel over een grote tractieschijf loopt.
Verschillen met andere kabelbaansystemen
In tegenstelling tot gondels of stoeltjesliften bewegen funiculaires niet vrij, maar op rails. Daardoor bieden ze meer stabiliteit en zijn ze ideaal voor bijzonder steile trajecten. Bovendien kunnen ze in bijna alle weersomstandigheden worden gebruikt, vooral met betrekking tot hoge windsnelheden, dan veel andere kabelbaansystemen.
Veiligheid van kabelbanen
Funiculaires worden als extreem veilig beschouwd. Hun constructie is robuust, het kabelsysteem is op meerdere manieren beveiligd en moderne bewakingstechnologie zorgt voor een soepele werking. En mocht er een storing optreden, dan grijpen automatische remsystemen onmiddellijk in.
Dit zijn de voordelen van kabelspoorwegen
Klimvermogen op het steilste terrein
Dankzij hun ontwerp kunnen kabelspoorwegen ook extreme hellingen overwinnen. Hierdoor kunnen de ontwerpers hoogtes bereiken die met andere transportmiddelen bijna onmogelijk te bereiken zouden zijn, waardoor de systemen ideaal zijn voor skigebieden met grote hoogteverschillen.
Comfort en toegankelijkheid
Grote cabines, gelijkvloerse toegang en een soepele rit maken kabelspoorwegen bijzonder comfortabel. Barrièrevrije toegang is ook mogelijk met skimateriaal, kinderwagens of rolstoelen.
Panoramisch uitzicht en avontuurlijke factor
Veel kabelspoorwegen lopen door spectaculaire landschappen, bijvoorbeeld direct langs ruige kliffen, door tunnels of over open sneeuwvlakten. Dit maakt de reis tot een panoramische ervaring die veel verder gaat dan alleen vervoer door besneeuwde bergen.
Funiculaires zijn zo veelzijdig
Vervoer voor skitoeristen
Funiculaires spelen een centrale rol in skigebieden, omdat ze wintersporters efficiënt van de dalstations naar het skigebied vervoeren, dienen als verbinding tussen pistegebieden of klassieke stoeltjesliften vervangen in drukbezochte gedeelten.
Verbinding tussen dal en top
Funiculars zijn ook een populair vervoermiddel voor excursiegangers zonder ski’s, zoals winterwandelaars. Ze bieden het hele jaar door toegang tot bergrestaurants, uitkijkplatforms of wandelpaden in het skigebied, zelfs bij zware sneeuwval.
Toeristische attractie met technische charme
Veel kabelspoorwegen zijn attracties op zich. Historische installaties, moderne architectuur of recordbrekende routes maken ze zowel in de zomer als in de winter tot een hoogtepunt in het excursieprogramma voor reizigers die van techniek houden.
Beroemde kabelspoorwegen in de Alpen
Kabelbaan Zermatt-Sunnegga (Zwitserland)
Lijnlengte: 1.521 m
Hoogteverschil: 689 m
Bouwjaar: 2013
De Sunnegga kabelspoorbaan loopt in slechts een paar minuten volledig ondergronds van Zermatt naar het gelijknamige zonneterras en brengt je zo in het hart van het skigebied van Zermatt. Hier wachten niet alleen 200 kilometer aan pistes op wintersporters, maar ook het hoogste bergstation van Europa en Zwitserland op een hoogte van 3.899 m op de Klein Matterhorn.
“Funival” Val d’Isère (Frankrijk)
Pistelengte: 2.292 m
Hoogteverschil: 892 m
Bouwjaar: 1986
De “Funival” lijn loopt van La Daille bij Val d’Isère bijna 2,3 kilometer omhoog naar het bergstation Rocher de Bellevarde, een centraal punt in het skigebied Tignes/Val d’Isère. Wintersportliefhebbers die de 300 kilometer aan pistes hier in Frankrijk op een hoogte tot 3.456 meter willen uitproberen, vinden in de kabelbaan een vervoersoptie die grotendeels binnen de berg loopt, waardoor hij zo weer-onafhankelijk mogelijk is en een hoge capaciteit biedt (2.200 mensen per uur).
Hungerburgbahn Innsbruck (Oostenrijk)
Lijnlengte: 1.800 m
Hoogteverschil: 288 m
Bouwjaar: 2007
Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.
Op weg naar de bergketen Nordkette in Innsbruck verbindt een kabelspoorbaan het stadscentrum op ideale wijze met een alpien panorama. En niet alleen het landschap rond de Hungerburgbahn is fascinerend, maar ook de installatie in Oostenrijk zelf, die haar futuristische ontwerp te danken heeft aan sterarchitecte Zaha Hadid.
Gletsjershuttle Kaprun (Oostenrijk)
Spoorlengte: 257 m
Hoogteverschil: 101 m
Bouwjaar: 1990
De kortste kabelbaan in deze lijst is ook een van de meest spectaculaire. De cabines van de Glacier Shuttle Kaprun rijden tegen de achtergrond van de Kitzsteinhorn (3.203 m) naar het hoogste punt in het skigebied Kitzsteinhorn/Maiskogel – Kaprun op 3.029 m, waar enkele van de 61 kilometer aan pistes beginnen.
Kabelbaan Chantarella-Corviglia (Zwitserland)
Lijnlengte: 1.660 m Hoogteverschil: 478 m Bouwjaar: 1985
In St. Moritz, het meest mondaine van alle skigebieden, verbindt de kabelspoorbaan uit 1985 – zoals de naam al doet vermoeden – het dorp met het skigebied Corviglia. Met zijn moderne uitrusting en centrale ligging is de lift ideaal voor wintersporters die snel en gemakkelijk toegang willen krijgen tot het skigebied met 155 kilometer aan pistes op een hoogte tot 3.022 m.
Funiculaire Arc en Ciel (Frankrijk)
Pistelengte: 2.885 m Hoogteverschil: 813 m Bouwjaar: 2019
Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.
Op het gebied van duurzaamheid zet de kabelspoorbaan Funiculaire Arc en Ciel een nieuwe standaard op weg van de vallei naar het skigebied Les Arcs/Peisey-Vallandry. Tot slot kunnen wintersporters in slechts een paar minuten rechtstreeks van het TGV-station Bourg-Saint-Maurice naar de kabelbanen in Arc 1600 reizen. Dit bevordert autovrij reizen en de mogelijkheid om met de trein naar het skigebied te reizen, met uitzicht op 200 kilometer piste op een hoogte tot 3.226 m, zoals bijna nergens anders in de Alpen.
Schwyz-Stoos kabelspoorweg (Zwitserland)
Lijnlengte: 1.738 m Hoogteverschil: 743 m Bouwjaar: 2017
Vanuit Schwyz in het gelijknamige kanton brengt de steilste kabelspoorbaan ter wereld wintersporters naar het autovrije hoogplateau van Stoos. De ronde cabines en het innovatieve ontwerp van de installatie geven de kabelspoorbaan een futuristisch uiterlijk, met op sommige plaatsen een hellingspercentage van 110 procent, waardoor het een echt Alpenrecord is.
Parsennbahn Davos (Zwitserland)
Spoorlengte: 4.086 m
Hoogteverschil: 1.105 m
Bouwjaar: 2002
Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.
De Parsennbahn is een van de beroemdste kabelspoorbanen in de Alpen. Al meer dan 90 jaar reizen skiërs en snowboarders van Davos Dorf naar het Weissfluhjoch over het 4 km lange traject, dat uit twee delen bestaat. Daar biedt het systeem, dat in 2002 werd gemoderniseerd, toegang tot het hart van het skigebied Davos Klosters Mountains met zijn 211 kilometer aan pistes op een hoogte tot 2.844 meter.
FAQ over kabelbanen
Wat zijn de voordelen van kabelbanen in skigebieden in vergelijking met gondelliften of stoeltjesliften?
Funiculaires rijden op rails en zijn daarom bijzonder stabiel, waardoor ze ideaal zijn voor steile routes en moeilijke weersomstandigheden. In tegenstelling tot gondels of stoeltjesliften zweven ze niet vrij, maar worden ze stevig geleid. Dit maakt ze bijzonder weersonafhankelijk, efficiënt en comfortabel, een echt voordeel vooral bij harde wind.
Hoe werkt een kabelbaan technisch in een skigebied?
Een kabelbaan bestaat meestal uit twee wagons die met elkaar verbonden zijn door een kabel. Terwijl de ene wagon bergopwaarts rijdt, beweegt de andere bergafwaarts in een systeem met contragewichten dat energie bespaart. De aandrijving bevindt zich meestal in het bergstation en zorgt voor de beweging via een grote tractieschijf.
Welke kabelspoorwegen in de Alpen zijn bijzonder interessant voor wintersporters?
De bekendste zijn de Sunnegga kabelbaan in Zermatt, de Parsenn kabelbaan in Davos, de Funival in Val-d’Isère en de Funiculaire Arc en Ciel in Les Arcs. Ze bieden directe toegang tot de kernzones van grote skigebieden en zorgen voor snelle en gemakkelijke toegang tot honderden kilometers piste.
Werken funiculaires ook bij zware sneeuwval of veel wind?
Ja, funiculaires komen pas echt tot hun recht in extreme weersomstandigheden. Ze zijn bijzonder robuust vanwege het vaste spoor op rails en het feit dat het grootste deel van de route ondergronds of overdekt is. Voorbeelden zoals de ondergrondse Funival of de gletsjershuttle in Kaprun laten zien hoe betrouwbaar kabelspoorwegen zelfs in alpine omstandigheden functioneren.
Welke kabelbaan in de Alpen heeft de langste route en het grootste hoogteverschil?
Met een trajectlengte van 4.086 meter en een hoogteverschil van 1.105 meter is de Parsennbahn in Davos een van de indrukwekkendste installaties in zijn soort. Hij ontsluit het skigebied Davos Klosters direct vanuit het dal en brengt wintersporters snel en comfortabel naar het meer dan 2.800 meter hoge Weissfluhjoch.