Rijd mee! Superieure kabelbanen

09-06-2023 - SnowTrex

Alleen de berg op? Het belangrijkste is aankomen? Dat was gisteren. Tegenwoordig hebben skigebieden meer te bieden. Elk jaar overtreffen ze elkaar met de modernste ontwikkelingen op het gebied van skiliften. Sommige projecten vallen vooral op omdat het niet meer alleen gaat om de rit naar boven. Hier wordt de reis de bestemming. Of in ieder geval een absolute belevenis. SnowTrex toont spectaculaire en buitengewone skiliften en beroemde kabelbanen van superlatieven.

SnowTrex toont buitengewone skiliften en beroemde, superieure kabelbanen.


Wereldberoemde kabelbanen in één oogopslag

TouwbaanLandSkigebied
VIP Gondola "De eerste drijvende limousineOostenrijkSkigebied Hochzillertal-Hochfügen-Spieljoch
WildspitzbahnOostenrijkSkigebied Pitztaler Gletscher & Rifflsee
EisgratbahnOostenrijkSkigebiet Stubaier Gletscher
Tunnelbaan FleißalmOostenrijkSkigebiet Großglockner-Heiligenblut
Kitz 3S-BahnOostenrijkSkigebiet Kitzbühel-Kirchberg
Vanoise ExpressFrankrijkSkigebiet La Plagne
Titlis RotairZwitserlandSkigebiet Engelberg-Titlis
Matterhorn Glacier RideZwitserlandSkigebiet Zermatt
Stuckli RondoZwitserlandSkigebiet Sattel Hochstuckli
Porsche stoeltjeslift "Lavadinas-FurclaZwitserlandSkigebiet Flims Laax Falera
Zonne-skilift TennaZwitserlandSkigebiet Tenna
Cabri0-BaanZwitserlandStans
ZugspitzbahnDuitslandSkigebiet Garmisch-Classic/Zugspitze
PredigtstuhlbahnDuitslandSkigebiet Region Berchtesgaden
Silver Queen GondolaVSSkigebiet Aspen Mountain
Peak2PeakCanadaSkigebiet Whistler-Blackcomb
Sauna gondolaFinlandYlläs
Wings of TatevArmeniëHalidsor
Dagu Glacier GondolaChinaLuhua
DragondolaJapanNabea Skiresort
Genting SkywayMaleisiëGohtong Jaya
Mi TeleféricoOostenrijkLa Paz und El Alto

Historische achtergrond

Toen de eerste toeristische kabelbanen meer dan 100 jaar geleden in Europa in gebruik werden genomen, was het idee erachter eenvoudig, maar de constructie des te complexer. Door de geavanceerde technologie werd het mogelijk om binnen zeer korte tijd berghoogten te bereiken die anders moeilijk te beklimmen waren. De Kohler kabelbaan in Bolzano in Zuid-Tirol is een van deze vroege voorbeelden. Het wordt beschouwd als de eerste kabelbaan in de Alpen die puur bedoeld was voor het vervoer van mensen.

Met de opkomst van het skitoerisme en de snelle verspreiding daarvan vanaf de jaren 1950, ontstond er een nieuw basisidee voor de bouw van kabelbanen. Het ging er nu niet meer alleen om de bergen toegankelijk te maken voor vakantiegangers, maar ook om hoeveel mensen er in zo kort mogelijke tijd vervoerd konden worden. Niemand wilde immers in de rij staan. In de 21e eeuw is dit nog meer waar dan ooit, omdat elk jaar miljoenen wintersporters naar de skigebieden over de hele wereld trekken. Kabelbanen zijn allang hoogwaardige vervoersmiddelen geworden. Alleen al in de Oostenrijkse Zillertal Arena kunnen 80.000 skiërs met de lift worden vervoerd – in één uur! Dit alles gebeurt met snelheden van 10 meter per seconde en meer. Hierdoor lijken de maximaal haalbare waarden van een eeuw geleden eerder beheersbaar: 24 personen per uur en een snelheid van 1,6 m/s werden bijvoorbeeld bereikt door de Kohler lift.

Tegenwoordig kunnen liftbedrijven zich nauwelijks nog onderscheiden door snelheid of hogere transportcapaciteiten. Sommige vervoeren hun gasten comfortabel, andere alleen snel. Maar om niet alleen de rit achteraf, maar ook de rit zelf tot een bijzondere ervaring te maken, hebben sommige exploitanten een aantal extravagante ideeën bedacht.

“De eerste zwevende limousine” in het skigebied Hochzillertal-Hochfügen-Spieljoch (Oostenrijk)

Het skigebied Hochzillertal-Hochfügen-Spieljoch trekt luxueuze gasten aan met een bijzonder exclusief aanbod. De VIP-gondel, die wintersporters tot 2.500 m hoogte brengt, wordt door de makers omschreven als de “eerste zwevende limousine”. Hij is ontwikkeld door Leitner ropeways in samenwerking met BMW Individual. Leitner ropeways leverde de moderne Sigma Diamond cabine, BMW het interieur. En het interieur is indrukwekkend: fijne bruine lederen stoelen inclusief massagefunctie en verwarming, een middenconsole met klimaatregeling en het multimediasysteem dat we kennen van de BMW 7 Serie sedan.

In de voorconsole vinden gondelpassagiers een fles champagne en 2 glazen. Het geheel wordt begeleid door een geluidsinstallatie. Natuurlijk is dit plezier niet gratis. Het is mogelijk om verschillende pakketten te boeken. Er is onder andere het “Early Bird” pakket voor degenen die al om 08.00 uur ’s ochtends de berg op willen. Met dit pakket verblijven twee personen op een gereserveerde plek, worden ze begroet met champagne, gaan ze met de VIP-gondel de berg op en genieten ze van een ontbijtbrunch in een berghut. Skipassen zijn inbegrepen.

Eisgratbahn in het skigebied Stubaier gletsjer (Oostenrijk)

De spectaculaire Eisgratbahn ligt in het skigebied Stubaier Gletscher. Met een schuine lengte van 4.686 m is de ultramoderne kabelbaan de langste 3S-lift in de Alpen. Het glazen en futuristisch ogende dalstation ligt op een hoogte van net geen 1.700 m, het bergstation “Eisgrat” op ongeveer 2.900 m. Het spectaculaire bouwproject begon in juni 2015 en de Eisgratbahn maakte op 22 oktober 2016 al zijn eerste trip. Sindsdien worden er tot 3.000 wintersporters per uur vervoerd in 48 moderne cabines voor elk 32 personen. Met een snelheid van ongeveer 25 km/u duurt de rit slechts ongeveer 12 minuten en de tijd vliegt letterlijk in deze lift, want de cabines maken indruk met hun chique ontwerp van Pininfarina, echt lederen stoelen, panoramische beglazing en gratis Wi-Fi.

Wildspitzbahn in het Pitztaler gletsjer- en Rifflsee skigebied (Oostenrijk)

Ooit een Fiaker of Einspänner gedronken met uitzicht op bergtoppen van 3.000 meter, zoals de 3.774 meter hoge Wildspitze? In het hoogstgelegen café van Oostenrijk kan dat op een heel ontspannen manier. Het bergstation van de Wildspitzbahn en Café 3.440, genoemd naar de hoogte van 3.440 m, liggen helemaal boven op de Pitztaler gletsjer en vormen samen het hoogste kabelbaanstation van Oostenrijk. “Het nieuwe hoogtepunt van Tirol” biedt 160 zitplaatsen in het café en op het terras en serveert heerlijke koffiespecialiteiten en gebak. De Doppelmayr gondels met verwarmde stoelen brengen elk acht passagiers in 5,6 minuten naar het buitengewone uitkijkpunt.

De Wildspitzbahn op de Pitztaler gletsjer leidt naar het hoogste kabelbaanstation van Oostenrijk.

Fleißalm tunnel lift in het Großglockner-Heiligenblut skigebied (Oostenrijk)

In het skigebied Heiligenblut krijgen wintersporters geen bergpanorama te zien tijdens hun klim met de tunnelbaan. Vanaf het middenstation Roßbach kun je echter door een oude watertunnel naar de Fleissalm en weer terug. De rit duurt ongeveer 7 minuten en overbrugt een hoogteverschil van 63 meter. Het is dus niet echt steil, maar je krijgt indrukken die je in geen enkele andere lift krijgt.

Kitz 3S-Bahn in het skigebied Kitzbühel-Kirchberg (Oostenrijk)

De 3S-lift in het skigebied Kitzbühel-Kirchberg heeft de hoogste afstand tot de grond in Europa, op 400 meter boven de grond. Alleen de Peak2Peak in Whistler, Canada, ook een gondel met drie kabels, hangt met 436 meter nog hoger. De 3S-lift verbindt de skigebieden Hahnenkamm/Pengelstein en Jochberg/Resterhöhe met elkaar en wordt beschouwd als de belangrijkste slagader van het skigebied van Kitzbühel. Om de immense hoogte nog intenser te ervaren, heeft een van de gondels een glazen vloer. Men moet hier geen hoogtevrees hebben!

Vanoise Express in het skigebied La Plagne (Frankrijk)

De Vanoise Express in de Franse Alpen is de grootste dubbeldekker kabelbaan ter wereld. Hij biedt plaats aan maar liefst 200 personen op twee niveaus, inclusief ski’s, stokken en bagage, en doet er zelfs met volle bepakking slechts vier minuten over om de route van 1.824 m af te leggen. Het ontwerp is al net zo bijzonder: er is geen onder- en bovenstation en de start en finish bevinden zich bijna op dezelfde hoogte. Het is ook indrukwekkend dat het touw over de hele lengte van La Plagne naar Les Arcs geen steunpilaren nodig heeft. Met deze gigantische figuren heeft de Vanoise Express de “Twinliner” in Ischgl-Samnaun ingehaald. Voorheen was de gondel in de Silvretta Arena de grootste dubbeldekker kabelbaan, die nog steeds plaats biedt aan 180 mensen per cabine.

De Vanoise Express is de grootste dubbeldekker kabelbaan ter wereld.

Titlis Rotair in het skigebied Engelberg-Titlis (Zwitserland)

In het skigebied Engelberg-Titlis wacht wintersporters ook een liftrit van een heel bijzondere soort. De Titlis Rotair is de eerste roterende kabelbaan ter wereld. Hij brengt skiërs en snowboarders van het middenstation naar het bergstation op 3.020 meter hoogte. En tijdens de rit op de Titlis Rotair is één ding zeker: hij gaat rond en rond. Zoals de naam al zegt, draait de gondel precies 360° per rit. Sneeuwliefhebbers genieten dus van een fantastisch uitzicht rondom op besneeuwde bergtoppen, diepe kloven en ruige rotswanden tijdens de vijf minuten durende rit. De Titlis kabelbaan werd in zijn oorspronkelijke vorm gebouwd in 1988 en 1992, en sinds het wintersportseizoen van 2014 draaien de cabines in een spiraal naar de top.

De eerste roterende tram ter wereld draait bij elke rit precies 360° rond.

Matterhorn Gletsjer Rit in het skigebied van Zermatt (Zwitserland)

Het hoogste kabelbaanstation van Europa bevindt zich op de Klein Matterhorn in Zermatt, Zwitserland, en is het bergstation van de 3S kabelbaan genaamd “Matterhorn Glacier Ride I”. Het bergstation bevindt zich in het skigebied Matterhorn gletsjerparadijs op een hoogte van maar liefst 3.883 m hoogte. De uitgebreide bouw van ’s werelds hoogste 3S-lift werd in de herfst van 2018 voltooid. Elk uur worden er tot 2.000 mensen naar het bergstation op de Klein Matterhorn vervoerd. En dat 365 dagen per jaar! Het gigantische bouwproject heeft ongeveer 60 miljoen Zwitserse frank gekost. Bij de bouw waren onder andere de kabelbaanfabrikant LEITNER ropeways en de ontwerpstudio PININFARINA, bekend van Ferrari of Maserati, betrokken. Vanaf het bergstation hebben wintersporters een fantastisch uitzicht op 14 gletsjers en een indrukwekkende 38 andere Alpenreuzen.

Sommige gondels van de 3S-kabelbaan naar de Kleine Matterhorn hebben zelfs een glazen vloer.

De Matterhorn Glacier Ride II maakt de “Matterhorn Alpine Crossing” compleet

Maar de spectaculaire kabelbaan in de schaduw van een van ’s werelds beroemdste bergen was slechts het begin van een niet minder indrukwekkend project: de Matterhorn Alpine Crossing. Zoals de naam al suggereert, zou de nieuwe gondelroute de Alpen oversteken – en dat niet alleen. Want met de opening van de “Matterhorn Glacier Ride II” in juli 2023 kunnen vakantiegangers ook de landsgrens tussen Zwitserland en Italië oversteken. De sublieme kabelbaan verbindt het bergstation op de Kleine Matterhorn met het dalstation Testa Grigia (3.458 m) boven Cervinia in het buurland en vormt zo de hoogste grensovergang in de Alpen. Net als het eerste deel van het megaproject kostte het tweede deel van de lijn 60 miljoen Zwitserse frank. De twee gondels kunnen tot 1.300 mensen per uur vervoeren. En zij moeten tot 240 Zwitserse frank, het equivalent van 246 euro (vanaf 06 juli 2023), betalen voor een retourtje per persoon!

Zermatt Bergbahnen AG laat in een uitgebreide animatie zien hoe het unieke kabelbaanproject tussen Zwitserland en Italië eruit ziet:

Matterhorn Alpine Crossing 2022

Stuckli Rondo in het skigebied Sattel Hochstuckli (Zwitserland)

In het Zwitserse Sattel maakt het niet uit waar je zit in de achtpersoons gondellift. De Stuckli Rondo draait tijdens de rit twee keer om zijn eigen as, ongeacht de snelheid. Elke wintervakantieganger kan genieten van een panorama rondom. De enigen die moeten oppassen zijn degenen die het uitzicht op het dal niet helemaal kunnen verdragen:

Cabinovia panoramica rotante Stuckli Rondo Doppelmayr

Porsche stoeltjeslift “Lavadinas-Furcla” in het skigebied Flims Laax Falera (Zwitserland)

In de winter van 2012/2013 ging er een wereldprimeur van start in Laax. De 6-persoons stoeltjeslift Plaun Lavadinas – Fuorcla da Sagogn heeft een strakke Porsche uitstraling, en geen wonder dat hij is ontwikkeld door Bartholet Maschinenbau AG in samenwerking met Porsche Design Studios. Het unieke ontwerp, zwarte stoelen met rode applicaties, ziet eruit als de uitrusting van een raceauto. Maar dat is niet het enige bijzondere kenmerk. Dankzij een scharnier aan de kabelophanging kunnen de stoelen 45 graden draaien. Hierdoor hebben passagiers een duidelijk zicht op het bergpanorama in plaats van op de rug van de persoon voor hen. De ongeveer 600 hoogtemeters worden afgelegd met een snelheid van 6 m/s. Een zonnepaneel op de rugleuning van de stoelen voorziet ook in de stroombehoefte van de ingebouwde stoelverwarming. En wat de naam Porsche draagt, blinkt natuurlijk ook uit in snelheid: de lift verplaatst zich met een snelheid van 6 m/s en is daarmee de “sportwagen onder de transportsystemen”.

Naast het ontwerp van de chique stoeltjeslift zelf, omvatte het concept van de Weiße Arena Group ook de onderste en bovenste stations van de nieuwe lift. Duurzaamheid en het gebruik van milieuvriendelijke materialen waren hier net zo belangrijk voor de exploitanten. Daarom zijn de twee stations gedeeltelijk gebouwd van alternatieve, milieuvriendelijke materialen. Zelfs van een afstand is het bovenste station zichtbaar door het grote aandeel hout. 

Zonnelift Tenna in het skigebied Tenna (Zwitserland)

Milieubescherming is ook al geruime tijd een thema in veel skigebieden. Veel wintersportplaatsen zijn op zoek naar manieren om de natuur en het landschap waarin en waarvan ze leven actief te beschermen en te behouden. Het idee voor dit speciale soort ankerlift, die eigenlijk uitsluitend wordt aangedreven door zonne-energie, ontstond uit noodzaak. Na 41 jaar in bedrijf te zijn geweest, hield de oude lift ermee op en moest er een vervanger komen. De voorwaarden voor de financiering van een nieuwe lift door de coöperatie Skilift Tenna waren echter ook duidelijk – de lift moest milieuvriendelijk en grondstofbesparend zijn. Daarom werd besloten tot dit project, dat uniek is in de wereld.

Het resultaat is een ultramoderne zonne-installatie, waarvan de zonnepanelen op een kabelconstructie boven de conventionele ankerlift lopen. Het systeem voedt niet alleen de ankerlift, maar produceert ook een overschot. Dankzij moderne technologie zijn de fotovoltaïsche cellen altijd uitgelijnd volgens de stand van de zon – op een perfecte zuidelijke helling van 30 graden. Hierdoor kan het systeem tot 90.000 kWh per jaar produceren. Er is slechts ongeveer 22.000 kWh nodig voor het gebruik van de lift. Dit betekent dat de coöperatie Skilift Tenna de extra geproduceerde elektriciteit kan verkopen aan het plaatselijke elektriciteitsbedrijf – en zo de lift stap voor stap kan herfinancieren. Het volgende filmpje laat precies zien hoe de constructie eruit ziet:

Solarskilift Tenna, Safiental

CabriO-Bahn in Stans (Zwitserland)

Een lift alleen voor mensen met hoogtevrees: Hoewel de gondel alleen in de zomer rijdt (van april tot november), verdient de CabriO-Bahn op de Stanserhorn in Zwitserland hier toch een vermelding. De dubbeldekker-luchttramlijn heeft als eerste ter wereld een open bovendek, zodat je het fantastische 360°-panorama van de omringende bergen kunt bewonderen. Er is plaats voor maximaal 30 personen, die kunnen genieten van de rit vanaf het middenstation naar 1.900 m hoogte in de open lucht.

De unieke ervaring in de CabriO-Bahn in Stans.

Zugspitzbahn in het skigebied Garmisch-Classic/Zugspitze (Duitsland)

Het skigebied Garmisch-Classic/Zugspitze heeft veel te bieden met 60 kilometer aan pistes en 29 liften. Een van de hoogtepunten van het skigebied is zeker de Zugspitzbahn, die 3 wereldrecords vestigt met zijn rit van tien minuten: de hoogste stalen ondersteuning ter wereld (127 m) voor omkeerbare luchttrams en het grootste totale hoogteverschil van 1.945 m in één sectie. In dit deel overbruggen de twee gondels van de lift ook de langste vrije overspanning ter wereld van 3.213 m. Panoramaramen van vloer tot plafond omringen de wintersporters en bieden een adembenemend uitzicht op de Duitse Alpen. Eenmaal bij het bergstation (2.720 m) openen zich de populaire, tamelijk vlakke hellingen van het Zugspitzplatt en een waar El Dorado in de diepe sneeuw voor avonturiers.

Geweldig uitzicht op de Zugspitze kabelbaan en het omliggende panorama.

Predigtstuhl kabelbaan in het skigebied Berchtesgaden (Duitsland)

Wintersportliefhebbers hebben in het skigebied van de regio Berchtesgaden de mogelijkheid om een bijzondere tijdreis te maken. De tijdmachine is in dit geval de Predigtstuhl kabelbaan, die naar boven gaat op de gelijknamige berg Predigtstuhl (1.614 m). De eerste rit vond plaats op 1 juli 1928, dus deze lift is nu bijna 100 jaar oud en nog steeds in bedrijf. Skiërs en snowboarders moeten hier echter niet ongeduldig worden, want de lift is duidelijk niet meer de jongste en zeker niet de snelste. De rit met de gondel in Bad Reichenhall is een belevenis.

Koetsengondel in het Großer Arber skigebied (Duitsland)

Verschillende themagondelbanen brengen wintersporters naar de Großer Arber, de hoogste top in het Beierse Woud. Twee daarvan springen er in het bijzonder uit. De gondel, die is ontworpen in de stijl van een prachtige trouwkoets, ziet eruit als iets uit een sprookje. Imposant in rode en witte kleuren, straalt hij toekomstige echtgenoten al van verre tegemoet. Zelfs aan twee paarden die de koets trekken is gedacht. Iets minder pompeus, maar nog steeds romantisch, is de aaibare gondel. Want als de trouwgondel in witte koetslook wordt aangehaakt, gaan de trouwbellen rinkelen. Eenmaal aangekomen bij het bergstation is de kroon op het werk natuurlijk een echte huwelijksceremonie. Precies zoals het hoort voor de mooiste dag van je leven.

Silver Queen Gondola in het Aspen Mountain Ski Resort (VS)

Als je met de Silver Queen gondel de Aspen Mountain op gaat, moet je een van de rode gondels kiezen. Want hier bepalen de wintersporters zelf de muziek: de gondels hebben een docking station voor de smartphone. Zo wordt de rit naar boven ook een muzikale ervaring zonder dat je een koptelefoon hoeft op te zetten of in je oren hoeft te stoppen. Als je in de juiste stemming bent, kun je al een klein feestje bouwen in de lift.

Bij de Silver Queen gondel in Aspen (VS) moet je altijd proberen om een van de rode cabines te bemachtigen.

Peak 2 Peak in het Whistler-Blackcomb skigebied (Canada)

De Peak 2 Peak kabelbaan ligt in Canada en verbindt de twee skigebieden Whistler Mountain en Blackcomb Peak. Er zijn slechts een paar steunpilaren nodig voor een soepele beklimming en daarom is dit met meer dan 3 km een van de langste niet-ondersteunde luchttrams ter wereld. Bovendien is de Peak 2 Peak kabelbaan de hoogste in zijn soort, met een duizelingwekkende hoogte van 436 m boven de vallei.

Sauna Gondelbaan in Ylläs Skigebied (Finland)

Finnen staan bekend om hun liefde voor sauna’s. De liftoperators van Yllästunturi in het skigebied Kolari hebben deze liefde tot het uiterste doorgevoerd. Vlakbij de grens met Zweden, in de provincie Lapland, ligt het skigebied Ylläs, met als hoogste punt de 718 meter hoge berg met dezelfde naam. Om deze te bereiken maken wintersporters gebruik van de skiliften die hiervoor zijn voorzien. Uniek is echter dat een van de liften al van een afstand opvalt door zijn houten bekleding en bij nadere inspectie tevoorschijn komt als een zweethut van een bijzonder soort. Je kunt wel zeggen dat dit de eerste saunagondel ter wereld is.

Maximaal vier personen kunnen in de saunacabine zitten en zo’n 15 tot 20 minuten zweten in de ijzige buitentemperaturen, want zo lang duurt een ritje. Bij het bergstation wordt de gondel elektrisch opgewarmd om de optimale temperatuur te bereiken. Dan begint de tocht van ongeveer twee kilometer. De warme skikleding moet echter buiten blijven, want er wordt gezweet zonder kleding, zoals het hoort. Niemand hoeft zich zorgen te maken dat hij in de gaten wordt gehouden door andere skiërs, want de cabine is voorzien van verduisterde ramen. Eenmaal op de top worden saunagangers begroet door de “Café Gondola”, die douches, een jacuzzi en, als dat nog niet genoeg is, nog meer sauna’s biedt.

In Ylläs kunnen maximaal vier mensen samen 15 tot 20 minuten zweten in de saunagondel.

Maar bijna niemand zal de reis naar Ylläs alleen maken voor de vermakelijke saunarit. Het skigebied heeft natuurlijk veel meer in petto voor zijn gasten. Het maakt misschien geen indruk met zijn enorme omvang, zoals de vertegenwoordigers uit Frankrijk of Oostenrijk. Toch is het altijd de moeite waard om skiën en wellness op een kundige manier te combineren. Op 55 kilometer aan pistes kunnen ski-talenten hun coolness tonen voor of na een zweterige sauna. Ontelbare kilometers aan langlaufloipes zijn ook een must in het langlaufland Finland. Bovendien mag je het beruchte noorderlicht niet missen aan het einde van een geslaagde dag!

Vleugels van Tatev in Halidsor (Armenië)

De “Vleugels van Tatev” kabelbaan vervoert geen skiërs, maar vestigt wel een opmerkelijk kabelbaanrecord. In 2010 werd de langste kabelbaan ter wereld, de Tatev, geopend in het zuiden van Armenië. Met een lengte van 5,75 km neemt de luchttram maximaal 25 mensen mee op een elf minuten durende rit van het dorp Halidsor over de Vorotan kloven naar het historische Tatev klooster. Vreemd genoeg overbrugt de tram een hoogteverschil van slechts negen meter. Een filmpje laat zien hoe een tocht in een van de gondels eruitziet:

Doppelmayr/Garaventa 25-ATW "Halidzor - Tatev", Armenien (2010)

Dagu gletsjer gondelbaan bij Luhua (China)

De hoogste gondelbaan ter wereld bevindt zich in de Chinese provincie Sichuan in het Dagu Glacier National Park. De gondelbaan met één kabel brengt je naar een duizelingwekkende hoogte van 4.843 meter. Op zulke hoogtes is de lucht erg ijl en kan letterlijk tot duizeligheid leiden, daarom zijn zowel de stations als de cabines uitgerust met zuurstoftanks en maskers. De in totaal 36 afneembare gondels voor acht personen hebben elk 9,4 minuten nodig voor een ritje:

Zhangjiajie's Tianzi Mountain cable car 🚠 FULL RIDE, China 🇨🇳 张家界天子山缆车

Gondelbaan in Nabea Ski Resort (Japan)

De Nabea-Tashiro Gondola in Nabea Ski Resort in Japan, ook bekend als de “Dragondola”, is de enige monocabiele gondelbaan voor 8 personen ter wereld en legt een afstand af van 5,48 km. De cabines zijn ontworpen voor acht personen en de rit duurt 15 minuten. De werkelijk draconische spoorweg verbindt de steden Nabea en Karuga, waardoor de skigebieden van Kagura, Tashiro en Mitsumata bereikbaar zijn.

Genting Skyway in Gohtong Jaya (Maleisië)

De “Genting Skyway” is de snelste kabelbaan ter wereld met een snelheid van 21,6 km/u. Met een lengte van meer dan 3,5 km is het ook de langste in Zuidoost-Azië. De kabelbaan loopt over dichtbegroeide jungle en dient als aanvoer naar de Genting Highlands. Bovenop de berg ligt een resort met talloze hotels en een pretpark. Dit is de enige plek waar gokken officieel is toegestaan in Maleisië. De weg ernaartoe is gedocumenteerd in de volgende video:

Genting Skyway cable car Journey (from Resort Hotel to Gohtong Jaya)

Mi Teleférico tussen La Paz en El Alto (Bolivia)

Het kabelbaannetwerk “Mi Teleférico” biedt snel en betrouwbaar vervoer tussen de belangrijkste bezienswaardigheden van La Paz en El Alto. Met 25 stations en een lengte van ongeveer 27 km is het de grootste ter wereld. De reistijd is teruggebracht van 1 uur naar 10 minuten. Zo voldoet het kabelbaannetwerk aan zijn oorspronkelijke doel: het verminderen van verkeersproblemen en de daarmee gepaard gaande milieuvervuiling. En zo ziet het eruit:

Doppelmayr/Garaventa 10-MGDs "Mi Teleférico"" La Paz/El Alto, Bolivien (2014-2019)

Nou dan: goede reis!

Dit waren de langste, snelste, spectaculairste kabelbanen ter wereld.

FAQs over superieure kabelbanen

Wanneer werden de eerste kabelbanen in de Alpen gebouwd?

De eerste kabelbanen voor toeristische doeleinden in Europa werden meer dan 100 jaar geleden gebouwd. De Kohler kabelbaan in Bolzano in Zuid-Tirol wordt beschouwd als de eerste kabelbaan in de Alpen voor puur personenvervoer. Deze kabelbaan werd al in 1908 in gebruik genomen, waarna kabelbanen vanaf de jaren 1950 steeds belangrijker werden door de uitbreiding van het skitoerisme in de Alpen.

Wat is de hoogste kabelbaan in Europa?

De hoogste kabelbaan van Europa is de “Matterhorn Glacier Ride”-3S-Bahn op de Klein Matterhorn in het Zwitserse skioord Zermatt. Het bergstation van de 3S-Bahn ligt op een hoogte van 3.883 m en de hypermoderne kabelbaan vervoert tot 2.000 mensen per uur, 365 dagen per jaar.

Wat is de langste kabelbaan ter wereld?

Met een lengte van 5,75 km is de “Vleugels van Tatev” de langste kabelbaan ter wereld. De kabelbaan ligt in het zuiden van Armenië, werd geopend in 2010 en vervoert maximaal 25 mensen per rit van het dorp Halidsor over de Vorotan-kloof naar het historische Tatev-klooster. Een ritje met ’s werelds langste kabelbaan duurt ongeveer 11 minuten, waarbij slechts 9 meter hoogte wordt overbrugd.

Welke records heeft de Zugspitzbahn in het skigebied Garmisch-Classic/Zugspitze?

De Zugspitzbahn in het Duitse skigebied Garmisch-Classic/Zugspitze is houder van 3 wereldrecords. Tijdens de tien minuten durende rit met de sneltram worden vakantiegangers gedragen door de hoogste stalen constructieondersteuning ter wereld (127 m) voor sneltrams en overwinnen ze het grootste totale hoogteverschil (1.945 m) in één traject. Bovendien overbruggen de gondels van de lift in dit gedeelte de langste vrije overspanning ter wereld (3.213 m).

Waar kunnen passagiers per gondel een landsgrens oversteken?

In 2023 werd de Matterhorn Glacier Express II geopend. Het bijzondere aan deze kabelbaan is dat het bergstation boven Zermatt op de Kleine Matterhorn (3.883 m) en dus in Zwitserland ligt, terwijl het dalstation op de Testa Grigia (3.458 m) in Italië ligt. Maar deze spectaculaire kabelbaan is niet de enige in zijn soort die een landsgrens overschrijdt in de Alpen. Sinds 1957 rijdt de kleine cabinelift Vallée Blanche tussen de Aiguille du Midi (3.778 m) en de Pointe Helbronner (3.466 m). Het bijzondere eraan is dat het bergstation aan de Franse kant ligt en het dalstation in Italië.

5 goede redenen om te skiën in Hawaï

Hawaï is zeker een paradijs voor surfers. Het vakantieparadijs staat bekend om ...

Skiën met de sterren

Ze zijn te zien in series, op het grote scherm of op enorme podia. Maar zelfs in de ...

$stickyFooter