Dakkoffers & dakdragers – besparen ruimte wanneer je in de winter reist met ski’s en dergelijke

22-05-2024 - SnowTrex

Of het nu gaat om kleding, uitrusting of skischoenen. Elke wintersporter weet dat je veel ruimte nodig hebt om je eigen skispullen te vervoeren. Maar juist dit is kostbaar in de auto op weg naar het skigebied in de winter. En als er familie of vrienden met je meereizen, kan de kofferbak al snel krap worden. Als je in zo’n geval op zoek bent naar extra opbergruimte, valt de keuze al snel op dakkoffers en dakdragers. SnowTrex legt uit waar je op moet letten bij het kopen van een dakkoffer, hoe je ski’s en dergelijke het beste kunt opbergen en aan welke regels automobilisten zich nog meer moeten houden.

Dakkoffers bieden voldoende ruimte voor skispullen op weg naar het skigebied in de winter


Dakkoffers: kopen of huren?

De grote vraag voor autorijders voorafgaand aan bijna elk winterseizoen is: dakkoffers en dakdragers – kopen of huren? De eerste zijn vooral geschikt voor wintersporters die één of twee keer per jaar met hun eigen auto naar de bergen reizen met familie of vrienden. Je moet er wel rekening mee houden dat om ski’s van 1,60 meter of meer comfortabel op de auto op te bergen, de dakkoffer aan de buitenkant ongeveer 15 tot 20 cm langer moet zijn. Dit betekent dat naast de ski-uitrusting ook andere bagage comfortabel in de transportbox past. In dit geval, met een lengte van bijna 1,80 m, een breedte van meer dan 60 cm en een hoogte van iets minder dan 45 cm, neemt de uitrusting natuurlijk veel ruimte in beslag als hij in de kelder wordt opgeborgen.

Hetzelfde geldt voor garagehouders, die tussen de skiseizoenen wat opslagruimte moeten inplannen voor hun eigen dakkoffer. Het hele jaar door op de auto installeren is immers niet echt een alternatief wat betreft materiaalslijtage en stijgende benzinekosten. Daarnaast zijn er, net als bij andere winteruitrustingen voor de auto, de aanschafkosten voor de dakkoffer zelf. Zo bedroeg de prijs voor het goedkoopste model (met een inhoud van 400 liter) in de ADAC dakkoffertest, die een “goede” beoordeling kreeg, gemiddeld 300 euro. De duurste dakkoffer, die een vergelijkbare beoordeling kreeg en slechts een kleine 50 liter meer capaciteit bood, kostte zelfs gemiddeld 630 euro. Voor bestuurders die meerdere keren per jaar gaan skiën of die het vaak nodig hebben voor hun werk, bijvoorbeeld als vakman, loont de aanschaf van een dakkoffer op termijn zeker de moeite.

Als je daarentegen maar één keer per winterseizoen of misschien sporadisch om de paar jaar met je auto en je ski’s naar de bergen gaat, is het huren van een dakkoffer een goede optie, zowel vanwege de kosten als vanwege de ruimte. Als je geen vertrouwde garage hebt, kun je na een snelle zoektocht op internet meestal snel een plaatselijke autoaccessoirewinkel vinden die dakkoffers verhuurt. Afhankelijk van de grootte van het materiaal of de huurperiode kunnen de huurprijzen sterk variëren. De gemiddelde huurprijs voor een kleine dakkoffer van Thule (310 liter inhoud) voor zeven dagen is bijvoorbeeld ongeveer 30 euro. Een grote dakkoffer (610 liter) kost iets minder dan 70 euro om een week te huren. Het draagsysteem, dat alle autobezitters van wie de auto geen dakrails heeft, erbij moeten boeken, kost nog eens 25 euro.

Een ander belangrijk punt dat autorijders in gedachten moeten houden: Dakkoffers kunnen natuurlijk niet alleen in de winter worden gebruikt. Ze bieden ook extra opbergruimte voor bagage voor gezinnen die in de zomer met hun eigen auto naar zee of de bergen reizen. Deze veelzijdigheid maakt deze systemen ook erg populair als je in alle seizoenen met de auto reist.

Regels voor reizen met dakkoffers

De Duitse Wegenverkeerswet (StVO) categoriseert een dakkoffer, die soms ook jetbag of dakkoffer wordt genoemd, in eerste instantie als lading. Dit betekent dat de dakkoffer, net als bagage in de kofferbak, op een dusdanige manier moet worden bevestigd of vastgezet. En wel op zo’n manier dat hij niet wegglijdt of zelfs valt bij een noodstop. Om dit te voorkomen is het essentieel dat de hele procedure precies volgens de gebruiksaanwijzing wordt uitgevoerd, zowel bij het installeren van de dakkoffer als bij het installeren van een draagsysteem op auto’s zonder dakrails. Als je hierover twijfelt en de dakkoffer huurt bij een auto-accessoirewinkel, kun je daar meestal ook gebruikmaken van een installatieservice.

Bij het inpakken is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het maximale laadgewicht van de dakkoffer niet wordt overschreden. Net als de toegestane dakbelasting van de auto. De relevante waarden zijn te vinden in de gebruiksaanwijzing van het bagagesysteem en de auto. Bestuurders die zich hier niet aan houden en betrapt worden met een te zwaar beladen voertuig, kunnen in Duitsland een boete verwachten. In dit geval is een boete van 60 euro verschuldigd. In Zwitserland en Oostenrijk wordt een boete van 85 euro opgelegd voor 100 kg overgewicht. De boetecatalogus in Frankrijk is nog strenger en voorziet in een boete tussen 135 en 750 euro voor overbelading. In Italië is de maximale boete in dergelijke gevallen zelfs 1.697 euro!

Het StVO geeft geen direct antwoord op de vraag hoe hard bestuurders mogen rijden met een dakkoffer. Theoretisch is er op zich geen snelheidslimiet, in ieder geval niet op snelwegen in Duitsland waar geen snelheidslimiet geldt. In een paragraaf van het verkeersreglement staat echter ook het volgende: “Een bestuurder van een voertuig moet zijn snelheid in het bijzonder aanpassen aan de weg-, verkeers-, zicht- en weersomstandigheden en aan zijn persoonlijke capaciteiten en de kenmerken van het voertuig en de lading.” Vooral dat laatste is belangrijk, omdat de dakkoffer als lading wordt beschouwd. En dit kan de rijeigenschappen van de auto beïnvloeden, vooral in winterse weersomstandigheden.

Verkeersdeskundigen adviseren daarom om veel langzamer te rijden met een dakkoffer op het dak dan zonder. De gebruiksaanwijzing, waarin sommige fabrikanten een maximumsnelheid aangeven voor het rijden met een van hun dakkoffers, kan hier ook een goede indicatie van geven. Dit is echter slechts een aanbeveling en geen wettelijke vereiste. Ook de ADAC wijst hier herhaaldelijk op. De verkeersclub adviseert bestuurders ook om niet harder dan 130 km/u te rijden als ze een dakkoffer hebben gemonteerd. Enerzijds omdat de lading en het verhoogde zwaartepunt de rijeigenschappen van de auto aanzienlijk kunnen veranderen. En ten tweede omdat de grote dakkoffers de luchtweerstand verhogen en daardoor ook het brandstofverbruik aanzienlijk verhogen.

Ski-uitrusting vervoeren in de dakkoffer

Traditionele, vaste dakkoffers hebben verschillende voordelen, vooral in de winter. Ze zijn waterdicht, afsluitbaar en bieden, afhankelijk van hun grootte, veel extra opbergruimte. Maar om ervoor te zorgen dat deze effectief en vooral veilig gebruikt kan worden, zijn er een paar belangrijke punten waar bestuurders rekening mee moeten houden bij het inladen. Een van de grootste redenen om een dakkoffer te kopen is het feit dat er eigenlijk geen betere plek is om ski’s of snowboards te vervoeren. Alleen al vanwege hun lengte zijn ze moeilijk of onmogelijk op te bergen in het interieur van een auto. Op het dak is de situatie anders.

Bij het kiezen van een dakkoffer is het natuurlijk cruciaal dat de wintersporter de exacte lengte van zijn eigen ski’s of die van andere passagiers weet, zodat de skispullen ook in de dakkoffer passen. Overigens mag de dakkoffer niet te lang zijn, d.w.z. hij mag niet over de achterkant of de voorruit uitsteken. Als dit wel het geval is, kan het zicht worden beperkt of kan de achterklep niet meer goed worden geopend.

Zodra een geschikte dakkoffer is gekozen en goed op de auto is geïnstalleerd, is het tijd om hem in te laden. Dit gaat gemakkelijker als de dakkoffer aan beide kanten geopend kan worden. Bij een noodstop of een ongeluk kan de inhoud in de dakkoffer verschuiven. Ondanks dat het is vastgezet met spanbanden. Daarom moet zoveel mogelijk worden voorkomen dat het materiaal wordt opengescheurd door zware voorwerpen. Het is daarom aan te raden om de dakkoffer aan de voor- en achterkant op te vullen met zachte bagage. Sporttassen met kleding, grote handdoeken, kussens, ski-jassen of dekens kunnen als buffer dienen.

Ski’s en snowboards daarentegen kun je vanwege hun lengte en gewicht het beste in het midden van de dakkoffer opbergen. Hetzelfde geldt voor andere zware voorwerpen zoals sneeuwkettingen, terwijl kinderwagens of babybedjes bijvoorbeeld vanwege hun grootte altijd in de kofferbak moeten worden geplaatst in plaats van in de dakkoffer. Ski’s met metalen randen moeten indien mogelijk ook niet worden gestapeld. In plaats daarvan moeten ze naast elkaar worden geplaatst in de onderste schaal en dus in het meest stabiele deel van de dakkoffer. Het lagere gewicht verlaagt ook het totale zwaartepunt van de auto, waardoor de rijeigenschappen minder worden beïnvloed.

Tests met verkeerd beladen dakkoffers laten zien hoezeer het rijgedrag van een auto kan veranderen. Als er een gewicht van ongeveer 75 kg, zoals toegestaan in de gebruiksaanwijzing, op het dak wordt geplaatst, stuurt de auto zoals bedoeld tijdens een abrupte uitwijkmanoeuvre bij 60 km/u en blijft hij op koers. Met 25 kg “overgewicht” is de auto daarentegen moeilijk onder controle te houden tijdens dezelfde manoeuvre. Het grootste verschil wordt echter duidelijk tijdens een noodstop bij 100 km/u. Met 75 kg in de dakkoffer stopt een stationwagen na ongeveer 43 m op vochtig asfalt. Afhankelijk van het gewicht en de banden van de auto is tussen de 35 en 40 m normaal in dezelfde externe omstandigheden. Met 100 in plaats van 75 kg op het dak neemt de remweg met 6 meter toe tot een volle 49 meter.

Alternatieven voor dakkoffers

Om extra opbergruimte te creëren voor bagage en skispullen op weg naar het skigebied, zijn dakkoffers het middel bij uitstek voor de meeste autobestuurders. Maar er is nog een andere manier. Autobezitters die minder bagage mee hoeven te nemen of alleen ski’s en snowboards bij zich hebben, kunnen ook alternatieven gebruiken. Eerst en vooral is er natuurlijk de klassieke dakdrager. Meerdere paren ski’s kunnen snel naast elkaar op de dakdrager geklemd worden. En dat moet ook zo blijven. De bagage ligt immers open op het dak en wordt dus blootgesteld aan de elementen, vooral in de winter. Sneeuw of regen bijvoorbeeld. Dakdragers zijn daarom alleen geschikt voor het vervoeren van weerbestendige sportuitrusting.

De voordelen ten opzichte van dakkoffers liggen echter ook voor de hand. Aan de ene kant nemen dakdragers niet zoveel ruimte in beslag in de kelder of garage als ze worden opgeborgen tussen winterbanden en andere spullen. Ten tweede zijn ze ook goedkoper om te kopen. Goedkope nieuwe modellen zijn al verkrijgbaar vanaf 30 euro, terwijl merkproducten van bekende fabrikanten tot wel 300 euro kunnen kosten.

Dakdragers zijn ideaal voor het vervoeren van ski’s en snowboards in alle weersomstandigheden

Een ander alternatief voor een vaste dakkoffer zijn opvouwbare dakkoffers. Zoals de naam al doet vermoeden, kunnen deze transportkoffers, in tegenstelling tot hun grote broers, na gebruik worden ingeklapt. Zo nemen ze minder ruimte in beslag in de kelder, garage of op zolder. Een zak gemaakt van plastic vezels of nylon is vastgelijmd op een opvouwbare basis die bestaat uit verschillende harde plastic panelen. De stof zelf wordt verbonden door waterdichte naden en ritsen. Qua formaat hoeven kopers nauwelijks compromissen te sluiten in vergelijking met een normale dakkoffer. Opvouwbare dakkoffers hebben een volume van 250 tot 600 liter, afhankelijk van het model. Dit betekent dat ze gevuld kunnen worden met een vergelijkbare hoeveelheid gewicht als hun tegenhangers van massief materiaal. Dit betekent ook dat ze geladen kunnen worden met ski’s of snowboards.

Natuurlijk moet je bij de aanschaf rekening houden met het ontwerp van de opvouwbare dakkoffer, want ze zijn ook verkrijgbaar in een compacte vierkante vorm. En lange, smalle skispullen passen hier niet in. Ook moet worden opgemerkt dat niet alle opvouwbare dakkoffers waterdicht zijn. Er zijn ook modellen die niet vergrendeld kunnen worden of een ongunstige aerodynamica hebben door hun brede voorkant. En dit kan leiden tot een hoger brandstofverbruik. Wat de kosten betreft, zijn sommige opvouwbare dakkoffermodellen, die goede beoordelingen hebben gekregen in consumententests en een grote capaciteit tot 450 liter bieden, al verkrijgbaar vanaf 70 euro. De bovenkant van de prijsspiraal wordt dan bereikt bij ongeveer 450 euro.

Installatie op het autodak

Het is een misvatting dat een auto met dakrails essentieel is voor het bevestigen van een dakkoffer of dakdrager. Tegenwoordig kunnen beide veilig en gemakkelijk worden geïnstalleerd op alle auto’s, met uitzondering van cabrio’s met een softtop.

Dakdragers en dakkoffers kunnen nu snel en gemakkelijk op bijna elk autodak worden geïnstalleerd

SnowTrex heeft de verschillende soorten bevestigingen voor dakkoffers en dakdragers op een auto op een rijtje gezet in de volgende tabel:

Type bevestigingGeschikte voertuigen
Vaste dragerVoor auto's die niet zijn uitgerust met een regengoot of dakrails
Magnetische dragerVoor auto's met een magnetisch metalen dak
Regengoot ondersteuningVoor auto's uitgerust met een regengoot op het dak
Railing dragerVoor auto's met dakrails

Autobezitters die in de winter naar de bergen rijden om te gaan skiën in een auto met in de fabriek gemonteerde dakrails hebben een van de gemakkelijkste levens. Voor deze auto’s, meestal stationwagens of bestelwagens, zijn geen extra dakdragers nodig. Hier hoeven de bevestigingsclips van de dakkoffer of dakdrager, die om veiligheidsredenen van metaal en niet van kunststof moeten zijn, alleen maar op de juiste afstand van elkaar op de dakrails aan de linker- en rechterkant van het voertuigdak te worden bevestigd.

De situatie is anders voor auto’s die geen dakrails hebben, maar alleen een regengoot. Of geen van beide. Zowel autofabrikanten als fabrikanten van voertuigaccessoires zijn nu echter bereid om ook hier de installatie van dakkoffers en dakdragers mogelijk te maken. Hiervoor zijn echter twee dakdragers nodig, die naast de transportboxen moeten worden aangeschaft. Voordat bestuurders de meeste producten kopen, moeten ze zorgvuldig controleren of de dakdragers geschikt zijn voor montage op hun auto. Je kunt het jezelf echter gemakkelijker maken door een universele dakdrager te kiezen. Zoals de naam al zegt, kunnen deze op de meeste autodaken, in de regengoten of op de vaste punten worden gemonteerd.

Waar dit precies mogelijk is op het voertuig kun je vinden in de gebruiksaanwijzing van de auto of door naar de dakdragers zelf te kijken, waar de fabrikant de bevestigingspunten voor de dakdragers in het metaal heeft gestempeld. De prijsklasse van de verschillende draagsystemen is ook erg breed. Goedkope dakdragers zijn al verkrijgbaar vanaf 40 euro. Terwijl producten van bekende merken zoals Thule of van de autofabrikanten zelf tot 350 euro kunnen kosten.

En voor wie het helemaal zonder extra draagsystemen wil stellen, zijn er sinds enkele jaren magnetische dakdragers verkrijgbaar. Dankzij sterke magneten, die intensief zijn getest door TÜV en andere instituten en hun stabiliteit hebben bewezen bij ongelukken en snelheden tot 140 km/u, hechten de dakdragers op bijna alle metalen autodaken. De systemen, die meestal tussen de 3 en 8 kg wegen, zijn snel en eenvoudig te installeren door bestuurders. Ze bieden ook een indrukwekkende prijs-kwaliteitverhouding. Een magnetische dakdrager met geïntegreerde antidiefstalbeveiliging, die ruimte biedt aan drie paar ski’s of twee snowboards en hoog scoort in consumententests, is al verkrijgbaar vanaf 150 euro. Sommige modellen zijn ook verkrijgbaar vanaf 80 euro, terwijl de duurste systemen tot 300 euro kunnen kosten.

FAQs over dakkoffers & dakdragers

Kunnen dakdragers op elke auto worden gemonteerd?

Ja, tegenwoordig kunnen dakdragers en dakkoffers op alle auto’s worden gemonteerd. De enige uitzonderingen zijn cabrio’s met een softtop, d.w.z. een stoffen dak. De eenvoudigste manier om ze te monteren is op auto’s die door de fabrikant zijn uitgerust met dakrails. Voertuigen die alleen een regengoot of vaste punten aan de binnenkant van de dakrails hebben in plaats van dakrails kunnen worden uitgerust met achteraf te monteren draagsystemen.

Is het de moeite waard om een dakkoffer te kopen of te huren?

Of autobezitters een dakkoffer moeten kopen of huren hangt vooral af van hoe vaak ze hem gebruiken. Voor wintersporters die meerdere keren per seizoen gaan skiën in de bergen of vakmensen die zo’n dakkoffer nodig hebben voor hun werk, is een aankoop zeker de moeite waard. Bestuurders die maar één keer per jaar of nog minder vaak gaan skiën, kunnen daarentegen overwegen om een dakkoffer voor één of twee weken te huren bij een plaatselijke winkel voor autoaccessoires en zo geld besparen.

Aan welke regels moeten bestuurders met een dakkoffer zich op de weg houden?

De Duitse wegenverkeerswet (StVO) definieert een dakkoffer als een lading. Daarom moet niet alleen de dakkoffer zelf volgens de instructies van de fabrikant op de auto worden geïnstalleerd, zodat deze niet wegglijdt bij een noodstop of een ongeluk. Hetzelfde geldt voor de bagage in de dakkoffer, die met riemen moet worden vastgezet. Wintersporters moeten bij het beladen van de dakkoffer ook letten op het maximale laadgewicht. Dit staat in de gebruiksaanwijzing en mag omwille van de verkeersveiligheid niet worden overschreden. Hetzelfde geldt voor de maximale dakbelasting van de auto. Als de politie tijdens een verkeerscontrole ziet dat de dakkoffer of auto te zwaar beladen is, kun je in Duitsland een boete van 60 euro krijgen. In andere Europese landen kan de boete voor dezelfde overtreding veel hoger zijn. In Italië moeten bestuurders in dit geval zelfs tot 1.697 euro betalen!

Hoe hard mogen bestuurders rijden met een dakkoffer?

In Duitsland geeft de Wegenverkeerswet (StVO) geen maximumsnelheid op voor auto’s met een dakkoffer. De StVO stelt echter wel dat bestuurders die een transportbox op het dak hebben geïnstalleerd hun snelheid daarop moeten aanpassen. Dit komt doordat de lading van maximaal 100 kg het zwaartepunt van de auto verschuift en de rijeigenschappen daardoor veranderen. In tegenstelling tot de wet kan de fabrikant van de dakkoffer wel een aanbevolen maximumsnelheid hebben afgedrukt in de gebruiksaanwijzing. De verkeersdeskundigen van de ADAC raden ook aan om maximaal 130 km/u te rijden met een transportbox op het dak.

Hoeveel skispullen kunnen er in een dakkoffer?

Het antwoord op de vraag hoeveel skimateriaal er in een dakkoffer kan worden verpakt, kun je vinden in de gebruiksaanwijzing. Afhankelijk van het model en de grootte van de transportbox, moeten fabrikanten altijd een maximaal laadgewicht opgeven. Dit is een waarde waar elke bestuurder zich aan moet houden omwille van de verkeersveiligheid. Als er meer gewicht dan eigenlijk is toegestaan in de dakkoffer is verpakt en dit wordt ontdekt tijdens een verkeerscontrole, kan de eigenaar van het voertuig een boete krijgen.

Hoe wordt een dakdrager aan de auto bevestigd?

Dakdragers worden bevestigd aan de dakrails van de auto die door de fabrikant is geïnstalleerd met bevestigingsklemmen, die omwille van de stabiliteit idealiter van metaal zijn. Voor voertuigen zonder dakrails zijn er nu achteraf monteerbare draagsystemen die in plaats daarvan in de regengoot op het dak van de auto of op vaste punten aan de binnenkant van de dakrails kunnen worden gemonteerd.

Wat kan er op een dakdrager vervoerd worden?

Omdat de voorwerpen die op een open dakdrager zijn bevestigd worden blootgesteld aan de elementen, zoals regen en sneeuw, of zelfs spatwater vermengd met strooizout, vooral in de winter, is het raadzaam om alleen bepaalde bagage mee te nemen. In dit geval ski’s, snowboards of skistokken, omdat deze ook worden blootgesteld aan vocht en kou op de piste en daarom dienovereenkomstig weerbestendig zijn.

  • woensdag, 22. mei 2024
  • auteur: SnowTrex
  • categorie: Uitrusting
Oefeningen voor skigymnastiek

Wie zich lichamelijk op een skivakantie voorbereidt, heeft op de piste veel minder ...

Excursiebestemmingen Saalbach-Hinterglemm: 8 hoogtepunten buiten de pistes

Als wintersporter kun je niet anders dan fan zijn van Saalbach-Hinterglemm en de ...

$stickyFooter