Met de auto op skivakantie: tol in de Alpenlanden

16-05-2019 - SnowTrex

De meeste wintersporters gaan net als vroeger met hun eigen auto op skivakantie. Vaak zijn ze daarbij onzeker wat betreft tol: moet ik onderweg tol betalen? Zo ja, kan ik dat dan van tevoren regelen, zodat ik tijdens de rit geen gedoe heb? SnowTrex legt alles rond tol in Alpenlanden uit.

De Mont Blanc-tunnel verbindt Frankrijk met Italië en is, net als veel snelwegen en andere wegen in de Alpen, tolplichtig.

Tol in Oostenrijk

Oostenrijk is een van de meest populaire reisbestemmingen voor Europese wintersporters. Als je met de auto naar Oostenrijk reist, moet je echter rekening houden met de vignetplicht op de snelwegen. Er zijn verschillende geldigheidsperioden: tien dagen, twee maanden en een jaar. De Pickerl, zoals de Oostenrijkers het vignet ook wel noemen, kan op twee manieren worden aangeschaft: De klassieke variant is een sticker die duidelijk zichtbaar op de voorruit van de auto wordt geplakt. Een andere vrij nieuwe variant is het elektronische vignet. Net zoals het klassieke vignet vooraf kan worden aangeschaft, kan ook de digitale versie vooraf worden gereserveerd. Chauffeurs moeten er echter rekening mee houden dat de geldigheid van de elektronische ‘sticker’ ten vroegste 18 dagen na de boeking kan beginnen. De reden hiervoor is de Oostenrijkse wet.

Voor beide vignetvarianten geldt dezelfde prijs, namelijk 96,40 euro voor het jaarvignet voor voertuigen tot 3,5 ton in 2023. Kies je voor het 10-daagse vignet en rijd je met een auto, dan kun je rekenen op een prijs van € 9,90. De vignettarieven worden jaarlijks aangepast aan de geharmoniseerde consumentenprijsindex (GICP) in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, wat leidt tot een regelmatige prijsstijging van ongeveer 2%.

Voor de autorit naar Oostenrijk is het ook belangrijk om te weten dat er naast de routes waarvoor vignetten nodig zijn, die overigens direct na de grens beginnen, ook speciale tolwegen zijn, zoals de Arlbergtunnel of de Brennersnelweg. Hier moet een aparte vergoeding worden betaald – of je rijdt over een gratis route.

Tol in Duitsland

Er zijn slechts kleine tolwegen in Duitsland. Bijvoorbeeld op weg naar het skigebied Sudelfeld op de zogenaamde Tatzelwurm-Straße. De prijs voor een auto is 3 euro. Als u van Bayrischzell of Oberaudorf naar Sudelfeld rijdt, kunt u het tolstation vermijden.

Sinds 1 januari 2005 is de tol voor vrachtwagens echter van kracht op de snelwegen in Duitsland en op sommige federale wegen. Afhankelijk van de lengte en het gewicht van de vrachtwagen bedragen de kosten tussen de 14 en 24 cent per gereden kilometer. De vrachtwagens worden elektronisch geregistreerd.

Tol in Zwitserland

Zwitserland biedt, net als andere Europese Alpenlanden, adembenemende bergpanorama’s en geweldige skigebieden. Maar ook hier zijn vignetten verplicht. In tegenstelling tot in Oostenrijk kan dit nauwelijks worden vermeden voor langere afstanden, tenzij automobilisten veel tijd over hebben voor gratis, maar zeer lange omwegen.

In Zwitserland is er slechts één jaarvignet, dat in totaal 14 maanden geldig is. In de Bondsstaat wordt onderscheid gemaakt tussen zomer- en wintervignetten. Het zomervignet is geldig van mei tot november, terwijl het wintervignet geldig is van december tot april. Het jaarvignet voor voertuigen met een bruto voertuiggewicht van 3,5 ton, dus auto’s, kost sinds 2015 constant 40 Zwitserse frank (CHF) – afhankelijk van de wisselkoers is de prijs van het vignet dus iets minder dan 42 euro.

Slechts enkele routes, zoals de Grote Sint-Bernhardtunnel, zijn niet inbegrepen in het jaarvignet en moeten apart worden betaald. Een overtocht met de auto van Bourg-Saint-Pierre (Zwitserland) naar St. Rhemy-en-Bosses (Italië) kost 18,50 euro, terwijl een retourtje 24,50 euro kost.

Tol in Italië

Terwijl Oostenrijk en Zwitserland tijdsgebaseerde vignetten hebben, heeft Italië een op afstand gebaseerd tolsysteem. Dit betekent dat de tol afhankelijk is van de afstand die wintervakantiegangers met de auto afleggen. De tarieven zijn dus gebaseerd op de daadwerkelijk gereden kilometers. Automobilisten hoeven dus niet van tevoren een vignet of iets dergelijks te kopen. In plaats daarvan zijn de snelwegen in Italië bezaaid met tolstations waar bestuurders een kaartje nemen, dat ze betalen bij het station waar ze de snelweg verlaten. Je kunt de tolstations niet over het hoofd zien, want er zit niets anders op dan er langs te rijden.

De “Passo dello Stelvio” is een van de mooiste en spectaculairste paswegen in de Alpen. Automobilisten hoeven hier geen tol te betalen tijdens de openingsperiode tussen begin mei en eind november.

Wat de kosten betreft, kunnen bestuurders rekenen op ongeveer 7 cent per kilometer (vanaf 2023). Een tolcalculator op internet kan worden gebruikt om de exacte tolkosten voor een rit te bepalen. Bij de tolstations kun je contant betalen, met een kaart of via Telepass. Dit laatste is een elektronisch tolkastje in de auto, dat niet alleen de moeite waard is voor frequente reizigers in Italië, maar ook beschikbaar is als kortetermijnoptie. Gebruikers van Telepass hebben ook het voordeel dat ze de files bij de handmatige betaalstroken bij de tolstations kunnen vermijden. Er zijn speciale rijstroken voor hen aangelegd.

Op andere belangrijke doorgangsroutes moeten automobilisten in de Italiaanse Alpen apart tol betalen. Zo kost een autorit over de Timmelsjoch Hochalpenstraße tussen het Passeiertal in Italië en het Ötztal in Oostenrijk 18,00 euro (heen- en terugreis 24,00 euro). Hetzelfde geldt voor de Fréjus-tunnel tussen Bardonecchia (Italië) en Modane (Frankrijk). Een retourtje met de auto vanaf de Italiaanse kant door een van de langste Alpentunnels kost maar liefst 65,30 euro (vanaf 2023)!

Tol in Frankrijk

Net als Italië heeft ook Frankrijk een op afstand gebaseerd tolsysteem en snelwegen met tolstations. Er is dus geen vaste prijs die vooraf bekend is zoals bij een vignet. Bestuurders kunnen echter tolcalculators op internet gebruiken om de exacte tolkosten voor hun reis te bepalen. Gemiddeld is de prijs per gereden snelwegkilometer voor automobilisten 9 cent. De betaalmethoden zijn ook hetzelfde als in Italië, met contante betaling, betaling per kaart of betaling via Telepeage (tolkastjes voor auto’s). In Frankrijk heten de tolkastjes Liber-t en TIS-PL. Chauffeurs kunnen er ook tijd mee besparen, omdat de slagbomen automatisch voor hen opengaan.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zwitserland is het ook in Frankrijk de moeite waard om naar alternatieve tolvrije routes te zoeken. Het tijdverlies valt vaak mee en weegt op tegen de kostenbesparing. Aan de andere kant, als je door een van de grote Alpentunnels wilt rijden in plaats van over een bergpas, zul je in de Grande Nation diep in de buidel moeten tasten. Een retourtje met de auto door de wereldberoemde Mont Blanc-tunnel tussen Chamonix (Frankrijk) en Courmayeur (Italië) kost bijvoorbeeld maar liefst 64,20 euro (vanaf 2023).

Auto’s en vrachtwagens die door de Fréjus-tunnel van Italië naar Frankrijk en omgekeerd willen rijden, moeten tol betalen.

Tol in Tsjechië

Er zijn tal van Tsjechische skigebieden niet ver van de Duitse grens. Deze zijn toegankelijk via tolwegen, waarvoor een vignet nodig is. Vignetten zijn verkrijgbaar voor auto’s voor tien dagen (13 euro), een maand (18,30 euro) en een jaar (62,50 euro). De Tsjechische plakvignetten werden eind 2020 afgeschaft en in 2021 vervangen door een elektronisch vignetsysteem. De digitale vignetten (Elektronická dálniční známka) zijn online, bij verkooppunten en via automaten ter plaatse verkrijgbaar. De vignetten zijn ook gekoppeld aan het desbetreffende kenteken en kunnen niet eerder dan drie maanden van tevoren worden gekocht.

Er zijn maar een paar tolvrije secties, maar deze worden aangeduid met een doorgestreept vignet of de inscriptie “BEZ POPLATKU”.

Tol in Slovenië

Er zijn ook enkele kleinere skigebieden in de uitlopers van de Alpen en het middelgebergte in het noorden van Slovenië. Als je daar een paar ontspannen dagen wilt skiën, moet je onderweg ook tol betalen. Vignetten zijn immers ook verplicht op snelwegen en tweebaans autowegen. Bestuurders kunnen het elektronische vignet kopen voor een week (8 euro), zes maanden (32 euro) of een jaar (58,70 euro). Experts raden aan om het e-vignet bij een verkooppunt te kopen voordat je Slovenië binnenrijdt.

Een vignet is ook verplicht op Sloveense snelwegen en autowegen.

Omdat de Sloveense landwegen vrij smal en slecht aangelegd zijn, moet je niet beknibbelen op het vignet. Bovendien wordt de reistijd vaak met enkele uren verlengd door omleidingen, is de bewegwijzering meestal erg verwarrend en helpen navigatieapparaten weinig.

Sancties voor niet-naleving

De tolcontroles in de afzonderlijke Alpenlanden zijn verschillend en de straffen voor tolovertredingen verschillen ook. Wie zonder vignet op een Oostenrijkse snelweg wordt betrapt, moet geen boete betalen, maar een “vervangende tol”. Deze “vervangende tol” is echter aanzienlijk duurder dan het vignet en vakantiegangers die met de auto reizen moeten minstens 120 euro betalen. Met de “vervangende tol” kun je de rest van de dag en de volgende dag zonder vignet alle Oostenrijkse snelwegen gebruiken na onmiddellijke betaling in contanten of met een creditcard. Het vignet wordt zowel handmatig gecontroleerd door de Service- en Controledienst (SKD) als met behulp van camera’s door de Automatische Vignetcontrole (AVK).

In Italië en Frankrijk is het moeilijker om tol te ontduiken. Dit komt doordat bij het oprijden en verlaten van een snelweg een tolstation moet worden gepasseerd. Het is praktisch onmogelijk om een tolweg te gebruiken zonder een tolstation te passeren. Bovendien zijn de tolstations uitgerust met camera’s en soms met controlepersoneel.

Ook in Zwitserland, Tsjechië en Slovenië kun je beter niet betrapt worden op het rijden op snelwegen en hoofdwegen zonder geldig vignet. In alle drie de landen controleert de politie de vignetten streng. Wie zonder vignet op weg naar een skioord in de Zwitserse Bondsstaat en Tsjechië door de politie wordt aangehouden, krijgt meestal een boete van 175 euro of 200 euro. In Slovenië kan de boete zelfs 300 tot 800 euro bedragen. Bovendien is de politie hier bijzonder streng en daarom is een vignet zeker de moeite waard.

Tol wordt verschillend geregeld in de landen in en rond de Alpen. De boetes voor het niet naleven van de regels variëren ook.

Omdat er maar een paar kleine tolwegen in Duitsland zijn, zijn de controles vergelijkbaar met die in Frankrijk. Er zijn meestal tolhuisjes aan het begin en einde van de route die gepasseerd moeten worden om toegang te krijgen tot de tolweg. Het is bijna onmogelijk om deze trajecten te passeren zonder tol te betalen en wie dat toch doet, moet rekenen op een individueel bepaalde boete.

Liever op skivakantie zonder auto? SnowTrex weet hoe reizen per trein kan werken!

FAQ over tolheffingen

Wat zijn tolheffingen?

Tol is een gebiedsgebonden heffing voor het gebruik van transportstructuren zoals wegen, bruggen, snelwegen en tunnels. In Duitsland wordt slechts sporadisch tol geheven, bijvoorbeeld voor individuele tunnels.

Waar kan ik een vignet kopen?

De vignetten kunnen op verschillende manieren worden gekocht, afhankelijk van het land. Ze zijn meestal verkrijgbaar in steden in de buurt van de grens, op het postkantoor en bij benzinestations. De Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) biedt bij zijn filialen en op zijn website ook vignetten aan voor alle landen met populaire skibestemmingen.

Hoe hoog zijn de tolkosten in Zwitserland?

In Zwitserland wordt de tol geheven met een jaarlijks vignet. Voor auto’s of “motorvoertuigen tot een bruto voertuiggewicht van 3,5 ton” kost het tolvignet al jaren constant 40 Zwitserse frank (CHF), wat overeenkomt met een prijs van ongeveer 42 euro, afhankelijk van de wisselkoers.

Hoe hoog zijn de tolkosten in Oostenrijk?

In Oostenrijk wordt de tol geheven met vignetten. Er zijn drie vignettarieven met een geldigheid van tien dagen, twee maanden of een jaar. Het 10-dagenvignet kost 9,90 euro voor auto’s in 2023, het jaarvignet 96,40 euro. De vignettarieven worden jaarlijks aangepast aan de geharmoniseerde consumentenprijsindex (GICP) volgens de wettelijke bepalingen.

Hoe kan ik de tolkosten voor mijn reis berekenen?

Tolcalculators – bijvoorbeeld op internet – kunnen je helpen om de tolkosten voor een bepaalde route te berekenen. Hier worden het begin en de bestemming van de reis ingevoerd en de bijbehorende route en voertuigklasse geselecteerd. De verwachte kosten worden vervolgens weergegeven.

Wat doe ik met oude ski’s en snowboards?

Iedere wintersporter droomt ervan een eigen uitrusting te hebben die optimaal is ...

Rodelen in de Alpen: de beste rodelbanen om te sleeën

Rodelen betekent snel naar buiten rennen met de slee op de schouder en van ...

$stickyFooter